آخرین تحلیلاخبار ویژهبورس و بانک

در بازار سهام دید بلندمدت داشته باشید

شاخص بورس که در میانه مرداد ماه به کانال دو میلیون واحد وارد شده بود، در هفته‌های اخیر ریزش داشته و روز گذشته نیز شاخص کل بورس با نوسانات زیاد در رقم یک میلیون و ۶۴۷ واحد ایستاد.

در چنین شرایطی سه روز پیش رئیس کل بانک مرکزی از مالکان عمده سهام که در ماه‌های اخیر به دلیل رشد قیمت منتفع شده‌اند خواست که نقش بازارسازی را ایفا کرده و برای اطمینان به سرمایه گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار گام بردارند.

در این رابطه همایون دارابی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: در بازار بورس ایران از گذشته رکن بازارگردان مغفول بوده است، یعنی بخاطر برخی مشخصات بازار از جمله وجود دامنه نوسان و مسائل مربوط به کمبود نقدینگی فعالان عمده، بازارگردان نداشتیم. این در حالی است که معمولا در زمان خرید و فروش، عرضه و تقاضا توسط بازارگردان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون نقش بازارگردان در بورس ایران کمرنگ بوده، تصریح کرد: تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته، اما هنوز گسترش پیدا نکرده است. حرف‌های اخیر آقای همتی هم دال بر این است که جای رکن بازارگردان در بازار خالی است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ابراز امیدواری کرد که با حضور بازارگردان‌ها و اینکه شرکت‌های بزرگ نسبت به ارزش سهام خودشان و سهام‌دارانشان مسئولیت داشته باشند در بازار حاضر باشند و بتوانند نقدشوندگی بازار را تامین کنند.

دارابی همچنین با بیان اینکه بازار سهام یک بازار بلند مدت است، گفت: افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید با دید بلند مدت، به دور از هیجان و با دقت سهام‌شان را انتخاب کنند. اگر افراد دید بلندمدت داشته باشند و شرکت‌هایی با وضعیت اقتصادی مناسب و سودآوری خوب و پایدار را انتخاب کنند قطعا تحمل نوسانات کوتاه مدت برای آن‌ها دشوار نخواهد بود.

وی افزود: ما باید برای سرمایه‌گذاری افق داشته باشیم و این افق در بازار سهام معمولا یک تا سه ساله است. بنابراین افراد تازه وارد باید از خرید و فروش‌های هیجانی و شتابزده دوری کنند، چراکه تعداد بالای خرید و فروش‌ها امکان ایجاد اشتباه را زیاد می‌کند. به عبارت دیگر این افراد باید درباره شرکت‌ها مطالعه کنند و بعد از انتخاب سهام مورد نظرشان تا رسیدن به اهداف قیمتی و تحقق سناریوهایی که استراتژی خریدشان به آن‌ها دیکته کرده، موقعیت سرمایه‌گذاری خود را حفظ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا