انتخاب سردبیریادداشت

نقش رسانه بر تغییر جهت سیاست‌های حاکمان

حمید حاج اسماعیلی در یادداشتی برای پایگاه خبری رشد و توسعه نوشت:

عموم مردم دارای تخصص و مشرف به مشکلات و مسائل اقتصادی و شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیستند، بلکه در حوزه‌های مختلف اطلاعات عمومی دارند. بنابراین یکی از وظایف رسانه‌ها اطلاع رسانی و ارائه تحلیلی از وضعیت‌ اقتصادی در کشور با انعکاسی مبتنی بر واقعیت‌ها است. همچنین منعکس کردن نظرات کارشناسی اهالی فن در حوزه‌های مختلف و تحلیل‌هایی در شرایط خاص از جمله اقدامات دیگر رسانه‌ها است.

وظیفه مهمی که دنیا برای رسانه‌ها شناخته این است که می‌تواند آینه جامعه باشد و این مساله در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطرح است. همچنین جایگاه ویژه رسانه در نظام‌های دموکراتیگ، رکن چهارم دموکراسی است، یعنی وجود رسانه یک ضرورت و نیاز برای جامعه است.

با توجه به این که رسالت رسانه همراهی و همگامی با مردم است و مسئولیت ذاتی آن باعث می‌شود واقعیت‌ها را انعکاس دهد، مردم احساس راحت‌تری با رسانه دارند. بنابرین رسانه تریبون و صدای مردم است و تحلیل‌های آن می‌تواند برای مردم اثرگذار باشد.

رسانه همچنین با انجام یک کار تخصصی می‌تواند پیش بینی‌های مهم در مسائل مختلف را در اختیار مردم قرار دهد و به این شکل نقش مهمی در تحولات اقتصادی دارند.

از طرف دیگر رسانه‌ها با انعکاس شرایط کشور و دیدگاه‌های مختلف می‌توانند به سیاست‌های حاکمان جهت دهند یا آنها را تغییر دهند و اصلاح کنند. بنابراین وجود رسانه‌ها برای جامعه ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا