آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنفت و انرژی

تهرانی‌ها هر روز معادل دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند!

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ محمدرضا بختیاری – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام این مطلب و با بیان این‌که تهران از نظر منابع آبی در شرایط بسیار سختی است، گفت: تأمین آب تهران نیازمند مدیریت جدی مصرف است، افزود: سال گذشته آبی یکی از بدترین سال‌های نیم قرن اخیر بود و امسال شرایط از آن هم بدتر است؛ به طوری که در سال آبی جاری بارش‌ها ۳۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و یکی از کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به این‌که هر سال از مهر تا اسفندماه مصرف آب تهران زیر سه میلیون مترمکعب بوده است، گفت: امسال بجز چند روز محدود، هر روز مصرف بیش از سه میلیون مترمکعب بوده است و این مسئله نگرانی‌هایی را در خصوص مصرف آب در فصول گرم‌تر شکل داده است.

بختیاری با اشاره به اینکه مصرف کنونی آب تهران با سابقه مصرف سال‌های اخیر هم‌خوانی ندارد، اظهار کرد: از نظر منابع آبی، تهران در شرایط سختی قرار دارد. البته به‌دنبال ایجاد نگرانی در جامعه نیستیم اما برای تأمین پایدار آب در تهران و کاهش برداشت آب از دشت ممنوعه تهران لازم است که مشترکان مصرف خود را مدیریت کنند.

۱۰ درصد مدیریت مصرف ضروری است

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به این‌که مصرف آب در تهران بالا و منابع آن محدود است، گفت: مصرف آب تهران برابر با ۱۸ درصد کل مصرف کشور است.

البته به‌راحتی می‌توان ۱۰ درصد مصرف را مدیریت کرد. ۱۰ درصد صرفه‌جویی بدون آنکه آسیبی به کیفیت زندگی تهرانی‌ها وارد کند، ممکن است. ما در شرایطی قرار داریم که در این زمان از سال هر روز معادل سه میلیارد لیتر در تهران آب مصرف می‌کنیم و این بحران‌زا خواهد بود.

او ادامه داد: هر سال در این زمان مصرف آب تهران بیشتر از ۲.۸ میلیون متر مکعب در روز نبوده است. این نشان می‌دهد که می‌توان مصرف را مدیریت کرد. هفت تا ۱۰ درصد کاهش مصرف آب تهران تعیین کننده است. چراکه حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب معادل مصرف ۱.۵ میلیون نفر را می‌توان از محل مدیریت مصرف آب تهرانی‌ها تأمین آب کرد.

طبق اعلام وزارت نیرو، وی اضافه کرد: اندکی اصلاح مصرف در تهران با ۱۰ میلیون نفر جمعیت، می‌تواند عدد قابل توجهی از منابع آبی کشور را آزاد کند و به همین خاطر ۱۰ درصد مدیریت مصرف در تهران عدد بسیار بزرگی برای منابع آبی کشور است.

۳۵ درصد مشترکان پرمصرف هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: ۶۵ درصد تهرانی‌ها زیر الگو یا در حد الگو رعایت می‌کنند و تنها ۳۵ درصد پرمصرف هستند. از این میزان نیز پنج درصد تهرانی‌ها بسیار پرمصرف هستند و ۱۵ درصد از کل مصرف آب تهران را به خود اختصاص می‌دهند. به همین خاطر باید روی اصلاح مصرف این بخش بیشتر تمرکز کرد، به طوری که اکنون علاوه بر اصلاح تعرفه‌ها بر اساس قانون به‌دنبال آن هستیم که با این پنج درصد بسیار پرمصرف برخوردهای قانونی داشته باشیم تا مصرف خود را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی به معنی این نیست که بهداشت را رعایت نکنیم، ادامه داد: «این صرفه‌جویی با لحاظ تمام مصارف ضروری به‌ویژه برای مقابله با بیماری کروناست. تنها باید مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی خودرو و حیاط و پر کردن استخر را متوقف کرد. در تهران آب شرب بسیار باکیفیتی به مردم تحویل می‌دهیم که استانداردهای بالایی دارد و با مشکلات فراوانی از فواصل زیاد (حدود فاصله ۱۵۰ کیلومتری با خط لوله) به تهران می‌رسد و صحیح نیست که آن را بی‌رویه هدر بدهیم.

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به اینکه در دو سال اخیر در سطح کشور تهران تنها کلانشهری که یک ساعت قطعی آب نداشت، گفت: باید مشترکان نیز همراهی لازم را برای تأمین پایدار آب داشته باشند.

بختیاری با بیان به این‌که وضعیت تأمین آب تهران در تابستان ۱۴۰۱ به میزان بارش‌ها تا زمان اوج مصرف ۱۴۰۱ بستگی دارد، افزود: ما سناریو را بدبینانه تنظیم می‌کنیم. به همین خاطر مصرف را باید کنترل کرد تا در تابستان غافلگیر و درگیر بحران نشویم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که در تابستان مصرف به ۳.۹ میلیون متر مکعب می‌رسد، ادامه داد: تاکنون سه میلیون اخطار برای مشترکان پرمصرف فرستاده‌ایم و اگرچه آب را قطع نکرده‌ایم، اما چنانچه این روند ادامه‌دار باشد، آب پرمصرف‌ها را قطع خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، عموم مردم که همان ۶۵ درصد خوش مصرف یا در محدوده الگو هستند، مشمول این قطعی آب نخواهند شد. بلکه نوک پیکان جریمه‌ها و قطعی آب به سوی ۳۵ درصد پرمصرف تهرانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا