آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

اعلام قیمت شستشوی فرش ماشینی و دستی/ هشدار مهم اتحادیه به شهروندان

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ یکی از کارهایی که در این مدت انجام می‌شود شستشوی فرش‌هاست که با توجه به فراگیر شدن زندگی آپارتمانی، سال‌هاست که این کار را واحدهای صنفی قالیشویی انجام می‌دهند. البته در ۲ سال گذشته اوضاع کمی متفاوت بوده و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح داده‌اند فرش‌های خود را برای شستشو نفرستند و از پذیرش کارگران خدماتی و متصدیان حمل و نقل فرش‌ها به خانه‌های خود ممانعت کرده‌اند.

این مساله سبب شده تا بهمن ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل شرایط کاری برای فعالان این صنف سخت‌تر شود به طوری که ۱۰درصد از رونق کار آنها در این بازه زمانی کاسته شده که بخشی از آن مربوط به ترس مردم از شیوع ویروس کروناست و بخشی دیگر متعلق به اوضاع نابسامان اقتصادی و توان ضعیف مالی است که سبب شده تا مردم در بهمن ماه جاری رغبتی برای ارسال فرش‌های خود برای شستشو به مناسب نوروز ۱۴۰۱ نکنند.

در ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران این صنف را ترک کرده‌اند

حمید محمدی کمسرخ، رییس اتحادیه قالیشویان تهران درباره وضعیت کاری اعضای این صنف در آستانه نوروز توضیح داد: بازار کاری ما نسبت به سال گذشته کساد است و تقریبا ۱۰درصد از میزان فعالیت واحدهای صنفی ما کاسته شده است زیرا مردم نسبت به شیوع ویروس کرونا و احتمال انتقال آن از سوی کارگران واحدهای صنفی برای حمل و نقل فرش ترس و واهمه دارند بنابراین از تعداد سفارش‌های خدمات شستشوی فرش در تهران کاسته شده است.

وی افزود: همچنین وضعیت بد اقتصادی مردم نیز مزیدبر علت شده تا از میزان سفارش‌های نوروزی واحدهای صنفی قالیشویی کاسته شود.

تعطیلی ۱۵درصدی واحدهای صنفی قالیشویی در سال ۱۴۰۰

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بین  ۱۰ تا ۱۵ درصد از همکاران ما ناچار به ابطال پروانه کسب شده و یا برخی با توجه به اتمام مهلت پروانه کسب نسبت به تمدید آن اقدام نکرده‌اند که این مساله سبب شده تا همکاران ما واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند و در این میان تعدادی از کارگران به ناچار بیکار شده‌اند.

وی تاکید کرد: در مجموع ۲ سال گذشته بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران این صنف را ترک کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در واحدهای مختلف با توجه به ظرفیت آنها بین ۱۵ تا حتی ۱۰۰ کارگر مشغول کار هستند که به طور میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد آنها اکنون کار خود را از دست داده‌اند و بیکار شده‌اند.

افزایش ۶۰۰درصدی برخی مواد اولیه مورد نیاز قالیشویان

محمدی گفت: از ابتدای سال تاکنون بر قیمت برخی مواد اولیه مورد نیاز این صنف بین ۵۰۰  تا  ۶۰۰ درصد افزوده شده به طوری که ابتدای سال   هیدورسولفات را بشکه‌ای ۱٫۵ میلیون تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون قیمت این ماده مهم به بشکه‌ای ۱۰٫۵ میلیون تومان رسیده است. متاسفانه گرانی مواد اولیه مورد نیاز این صنف که کلر، آب ژاور، پودر، شامپو به طور سرسام‌آور گران شده و ادامه کار به این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: شرایط نامناسب اقتصادی، گرانی مواد اولیه ، هزینه بالای تعمیرات تجهیزات، بیمه و … موجب تعطیلی واحدها شده است و ما با سختی نرخ‌های مصوب سازمان حمایت برای انجام خدمات خود را رعایت می‌کنیم زیرا نرخ‌های تعیین شده با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد. واحدهای صنفی ما در این مدت بسیار متضرر شده‌اند و از آنسو وضعیت اقتصادی مردم هم مناسب افزایش نرخ‌ها نیست به همین دلیل شرایط کاری برای همکاران ما بسیار سخت شده است.

افرادی که اصلا قالیشو نیستند با یک شماره تلفن  و یک وانت‌بار، اقدام به چاپ تراکت و تبلیغات در دنیای مجازی می‌کنند و با این کار موجب ضرر و زیان شهروندان می‌شوند

 

هزینه شستشوی انواع فرش ماشینی و دستباف

وی درباره نرخ‌های تعیین شده برای خدمات شستشوی فرش و قالی توضیح داد: در آخر آذرماه هر سال قیمت خدمات قالیشویی تعیین می‌شود و تمام خدمات شستشوی فرش و قالی تا آذر ۱۴۰۱ بر اساس این نرخ اعمال خواهد شد. گفتنی است نرخ‌ها نسبت به قیمت مواد اولیه افزایش چندانی نداشته و براساس آخرین نرخنامه تعیین شده نرخ شستشوی فرش‌های ماشینی معمولی ۱۶٫۵ هزار تومان بابت هر متر مربع تعیین شده که بر این مبلغ ۳٫۵ هزار تومان بابت کاور و  ۲ هزار تومان هزینه سرویس ایاب و ذهاب افزوده می‌شود و به عبارت دیگر شستشوی یک فرش ماشینی معمولی با بسته بندی و کاور متری ۲۲ هزار تومان می‌شود.

فرش‌های ماشینی مدرن، گل‌ابریشم و فانتزی هم متری ۲۲٫۵ هزار تومان تعیین شده که با ۳٫۵ هزار تومان کاور و ۲ هزار تومان کاور در مجموع متری ۲۸ هزار تومان شستشوی درجه یک  می‌شوند. موکت‌های معمولی هم با بسته‌بندی و کاور متری ۱۱٫۵ هزار تومان و موکت‌های پرزدار متری ۱۴هزار و ۱۰۰ تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

رییس اتحادیه قالیشویان تهران درباره هزینه شستشوی فرش‌های دستباف معمولی گفت: شستشوی درجه یک این فرش‌ها با کاور و سرویس؛ متری ۳۳هزار و ۸۰۰ تومان، برای فرش‌های روشن کاشان، اردکان با بسته‌بندی و ایاب و ذهاب ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومان و برای فرش‌های تبریز و گل ابریشم ۸۰هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

اعلام قیمت شستشوی فرش ماشینی و دستی/ هشدار مهم اتحادیه به شهروندان

وی بیان کرد: برای ایاب و ذهاب متری  ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده اما کاور فرش‌ها اجباری نیست اما با توجه به شرایط شیوع کرونا تقریبا در تمام واحدهای صنفی ما فرش‌ها به صورت کاور شده به مشتریان تحویل داده می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: در واحدهای صنفی ورودی ۳۵هزار تومانی در نظر گرفته شده و هر تعداد فرش مشتریان با این ورودی پذیرش می‌شود.

وی توضیح داد: برخی مشتریان برای لکه‌برداری و کارهای خدماتی فرش‌ها مانند ریشه‌کشی، شیرازه و … تماس می‌گیرند که هزینه کار توافقی است. همچنین برای شستشوی برخی فرش‌های عتیقه، تمام ابریشم و … نیز میان مشتریان و واحدهای صنفی هزینه به صورت توافقی منعقد می‌شود.

وی بیان کرد: اگر مشتریان نسبت به قیمت انجام خدمات و یا ضرر و زیان در اثر پاره‌شدگی ، پوسیدگی و … شکایتی از واحدهای صنفی داشته باشند می‌توانند روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه به اتحادیه مراجعه کرده و حتم بدانند کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعیین خسارت اقدام کرده و به شکایت آنها رسیدگی خواهند کرد.

اعلام قیمت شستشوی فرش ماشینی و دستی/ هشدار مهم اتحادیه به شهروندان

 

سودجویی واحدهای غیرمجاز از اعتماد مردم

محمدی درباره سوء استفاده برخی واحدهای غیرمجاز در آستانه نوروز از مردم و کلاهبرداری از آنها در قالب سرقت و مفقودی فرش‌ها و … توضیح داد: در سایت اتحادیه نسبت به معرفی حدود ۴۰۰ واحد صنفی مجاز و زیر نظر این اتحادیه اقدام شده و حتی مردم نظرات خود را نسبت به نحوه انجام خدمات رسانی آنها درج کرده‌اند و شما می‌توانید با خیال راحت نسبت به انتخاب قالیشویی مورد نظر خود اقدام کنید و شهروندان باید بدانند تمام واحدهای صنفی در تمام مناطق شهر تهران خدمات رسانی می‌کنند. همان طور که اشاره شد مشکل اساسی که هر سال با آن مواجه می‌شویم این است که در آستانه نوروز افرادی که اصلا قالیشو نیستند با یک شماره تلفن  و یک وانت‌بار، اقدام به چاپ تراکت و تبلیغات در دنیای مجازی می‌کنند و با این کار موجب ضرر و زیان شهروندان می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد سودجو معمولا هر سال فکر می‌کنند که از بهمن تا اخر اسفند بازار قالیشویی پررونق است و بدون داشتن تجربه کافی و با سوء استفاده از نام واحد صنفی مجاز و معروف نسبت به جمع آوری فرش‌های مردم اقدام می‌کنند و به نوعی دزدی و کلاهبرداری انجام می‌دهند و متاسفانه ما امکان رسیدگی به این مساله را نداریم. تنها راه این است که شهروندان فقط سایت اتحادیه صنف قالیشویان مراجعه کنند.

محمدی گفت: مواردی مشاهده شده که این افراد نسبت به دریافت فرش‌های دستباف ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی اقدام کرده‌اند و دیگر فرش را بازنگردانده‌اند. شهروندان نباید فریب قیمت ارزان و تبلیغات این چنینی را بخورند زیرا به حتم متضرر خواهند شد.

وی بیان کرد: اکنون که در اواخر بهمن ۱۴۰۰ هستیم، شکایت ۳-۴ مورد این چنینی به اتحادیه شده اما ما نمی‌توانیم کاری برای شهروندان انجام دهیم زیرا جزو اعضای ما نبوده‌اند و متاسفانه شهروندان متضرر شده‌اند زیرا بدون داشتن آدرس و تلفن معتبر به افراد سودجو اعتماد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا