آخرین تحلیلاخبار ویژهنوآوری

سیستم «موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان» طراحی شد

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛  دکتر امین درخشان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما با توجه به اعلام نیاز از سوی سازمان آتش‌نشانی و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد طی سال گذشته، سیستم «موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان» را برای اولین بار طراحی کردیم.

وی افزود: این سیستم اطلاعاتی از وضعیت حادثه را به مدیر عملیات نجات ارائه می دهد تا در صورت نیاز و در اسرع وقت به آنها امدادرسانی شود. به واسطه این سیستم می توانیم در همه طبقات تا یک طبقه زیر زمین، موقعیت آتش نشانان را در هنگام وقوع حادثه مشخص و ردیابی کنیم.

درخشان با تاکید بر اینکه این سیستم قابلیت تعیین موقعیت آتش‌نشان در داخل ساختمان و انتقال وضعیت سلامت و علائم حیاتی افراد حادثه دیده را دارد، گفت: کار تحقیق و توسعه این فناوری طی دو سال انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ادامه داد: علائم حیاتی و موقعیت فرد از نظر نشسته یا ایستاده بودن در هنگام وقوع حادثه با کمک این سیستم قابل ردیابی است؛ همچنین این سیستم می‌تواند ضربان قلب و سطح اکسیژن افراد را گزارش دهد و آتش‌نشانان نیز می‌توانند از طریق دکمه‌ای، اطلاعات محیط حادثه را به بیرون انتقال دهند.

درخشان، بازار سیستم «موقعیت‌یابی ویژه آتش‌نشانان» را شامل همه سازمان‌های آتش‌نشانی و امدادی اعم از هلال احمر، مجموعه‌های نظامی، امنیتی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ و صنایع فولادی عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با بررسی‌های انجام شده، این محصول مشابه خارجی ندارد، بیان کرد: در سال ۲۰۲۱ ، وزارت امنیت داخلی آمریکا در یک کار مشترک با ناسا و دانشگاه صنعتی کالیفرنیا اقدام به رونمایی از محصولی کرد که شبیه محصول ما است. محصول آمریکایی هنوز فرایند تجاری‌سازی و فروش را انجام نداده است و صرفا در مرحله آزمایشی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت با بیان اینکه سیستم موقعیت‌یابی آتش‌نشانان یک محصول دانش بنیان است، اظهار کرد: برای طراحی این سیستم از سه فناوری شتاب‌سنجی، اینترنت اشیاء و ثبت علائم حیاتی استفاده شده است. این محصول هنوز نیاز به حمایت جهت توسعه فناوری و تحقیق و توسعه جهت کاهش خطا و افزایش قابلیت استفاده برای آتش‌نشان‌ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه این محصول در داخل کشور بسیار جای کار دارد، اظهار کرد: ما در کشور از حدود ۳۰ هزار نیروی آتش‌نشان برخورداریم که ضروری است برای این افراد که در محیط‌های پرخطر قرار می‌گیرند، تدابیر بیشتری در حوزه سلامت و ایمنی اندیشیده شود. این محصول می‌تواند جان این افراد را حفظ کند و در مواقع حادثه، امکان موقعیت‌یابی دقیق و پایش سلامت آنها فراهم شود.

درخشان در مورد صادرات این محصول نیز گفت: ما برای صادرات منتظر ثبت پتنت محصول با حمایت صندوق نوآوری هستیم که امیدواریم تا دو ماه آینده این مهم محقق شود. ضمن اینکه صحبت‌ها و مذاکرات اولیه با چندین کشور اروپایی و کشورهای منطقه اوراسیا برای صادرات محصول صورت گرفته و همچنان در حال رایزنی هستیم.

مدیرعامل شرکت تصریح کرد: ما تاکنون از تسهیلات نمونه‌سازی و نیز خدمات توانمندسازی و توسعه بازار صندوق نوآوری نظیر خدمات آموزشی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا