آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

لغو روادید، مقدمه افزایش تجارت با قزاقستان

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ امیر عابدی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در حوزه تجارت اهمیت فراوانی داشته باشد، امکان تردد مستقیم میان دو کشور است و در این حوزه افزایش پروازهای مشترک میان ایران و قزاقستان اهمیت فراوانی دارد. از این رو همانطور که در سال‌ها گذشته تاکید شده، در جریان دیدار اخیر با طرف قزاق بار دیگر درخواست بخش خصوصی برای لغو روادید و افزایش ترددهای مشترک را مطرح کردیم.

وی با اشاره به دیدارهای مشترک اخیر میان مقامات دو کشور و فعالان بخش خصوصی، تاکید کرد: در مذاکرات چیزی که قطعی به نظر می‌رسد علاقه دو کشور به افزایش تبادلات تجاری مشترک و بالا بردن سطح تجارت است. از این رو بخش خصوصی ایران نیز با تاکید بر اهمیت بازار قزاقستان آمادگی خود برای افزایش تبادلات را اعلام کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان با بیان اینکه در حال حاضر سطح تجارت مشترک میان دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است، بیان کرد: این رقم به هیچ عنوان برای ما رضایت بخش نیست. ما در حال حاضر تنها حدود دو درصد از کل تجارت خارجی قزاقستان را به خود اختصاص داده‌ایم، در حالی که می‌توان انتظار داشت که این عدد افزایش پیدا کند. با لغو روادید و افزایش ترددها امکان دست یابی به این هدف وجود خواهد داشت.

عابدی به پایگاه اتاق ایران گفت: با فعال شدن دیپلماسی اقتصادی فعال امکان آن وجود دارد که نه تنها در حوزه تجارت که در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به ثبت برسد. آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته تجارت مشترک میان دو کشور حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که نشان دهنده وجود بستر لازم و علاقه به افزایش تجارت است.

به گفته وی، در صورتی که کریدور ریلی شمال به جنوب و اتصال ریلی آستارا نهایی شود، ایران امکان آن را دارد که در تجارت با کشورهای اوراسیا، یک بستر ترانزیتی مطلوب را نیز فعال کند که این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند به افزایش ترانزیت و تجارت تا چند برابر آمارهای فعلی منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا