آخرین تحلیلیادداشت

دورنمای بازار سهام

در ۶ ماه دوم امسال، بازار سرمایه متاثر از نرخ بهره، لایحه بودجه، تغییرات فرمول نرخ خوراک گاز و صنایع و مهمتر از این عوامل، ابهامات درباره مذاکرات برجام بوده است و این عوامل باعث شدند پیش‌بینی‌هایی که برخی از کارشناسان درباره وضعیت بازار سرمایه و شاخص تا پایان سال داشتند، محقق نشود.در خصوص مذاکرات وین و سرانجام برجام ۳ سناریو وجود دارد که هر یک از آنها از طریق نرخ ارز بر روی بازار سرمایه اثر می‌گذارند.

اولین سناریو که فرض محتملی محسوب می‌شود این است که با توافق در مذاکرات وین و احیای برجام، بخشی از دلارهای بلوکه شده به کشور بازگردد و صادرات ایران افزایش پیدا کند اما معتقدم این عرضه موقتی خواهد بود و نرخ دلار در همان ایستگاه ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند چرا که دلار ۲۶ هزار تومانی، نرخ تحقق یافته با فرض توافق در مذاکرات است.
وضعیت بعدی این است که مذاکرات وین کماکان در فضای بلاتکلیفی باقی بماند و در این شرایط باید ببینیم مذاکرات قدم به قدم و در هر مرحله چه تاثیری بر اقتصاد کشور نشان می‌دهد اما ارز ۲۶ هزار تومانی هم امروز ناشی از همین عامل طولانی بودن مذاکرات وین است.
فرض سوم که احتمال ضعیفی دارد این است که دو طرف به یکدیگر «نه» بگویند که بعید است شاهد تحقق این احتمال باشیم و اگر فرض بر این باشد، همان احتمال دوم یعنی طولانی شدن روند مذاکرات را در پیش خواهیم داشت.
معتقدم همانطور که رسانه‌های غربی اعلام کردند و تحلیل‌های متعددی در این زمینه داشتند، توافق در مذاکرات وین مربوط به رفع تحریم‌های ترامپ و رفع تحریم‌های علیه برنامه‌های هسته‌ای و حوزه دانش‌ بنیان خواهد بود و کمتر بر روی مسائل اقتصادی ایران به صورت مستقیم اثر می‌گذارد و کمتر تحریم‌هایی که به صورت مستقیم بر روی اقتصاد ایران وضع شده، برطرف خواهد شد.
در صورت حصول توافق، اولین گام که مرتبط به مسائل اقتصادی است، آزاد شدن ۷ میلیارد دلار پول‌های ایران در کره جنوبی خواهد بود که آن هم صرف بازپرداخت بدهی‌های ایران به سازمان ملل و فدراسیون فوتبال و… می‌شود و بازیافتی در چرخه ارز در ایران نخواهد داشت که موجب ریزش نرخ دلار و اثرگذاری آن در سایر بازارها باشد.
باید توجه داشته باشیم پس از مذاکرات سال ۹۴ هم با توافق برجام، نرخ دلار علیرغم انتظار سقوط، ریزش چندانی نداشت و معتقدم اگر توافقی در این دوره حاصل آید باز هم با ریزش نرخ دلار مواجه نخواهیم بود. از این رو سهامداران نگران افت شاخص بازار سرمایه به دنبال ریزش نرخ دلار نباشند.اگر قرار بر این بود شاهد نوسانی بیشتر از این در بازار ارز باشیم امروز نرخ دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا