آخرین تحلیلنفت و انرژی

ایران به بازارهای جهانی بازمی‌گردد

سیگنال های مثبت مخابره شده از وین به بازار جهانی نفت سبب شده است قیمت جهانی نفت از سقف هفت ساله اندکی فاصله بگیرد.‌

بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی که تا مرز ۹۴ میلیون دلار پیشروی کرده بود، حالا در موقعیتی لرزان در محدوده ۹۲ دلار ایستاده است و همین امر سبب شده است بسیاری از ناظران بین‌المللی توافق وین را میان ایران و کشورهای غربی قریب الوقوع بدانند .

ایران در شرایط تحریم نفتی است و هر چند صادرات نفت از ایران صورت می‌گیرد اما چین بزرگترین مشتری نفتی ایران محسوب می شود و سایر مقاصد نفتی ایران چندان روشن نیست .
با دستیابی به توفق برنامه بازگشت ایران به بازارهای جهانی در دستور کار قرار می یگرد شاید از این روست که عربستان در این فضا دست به افزایش تولید نفت زده است تا به ضرب تولید بیشتر ، بازارهای جدید به دست آورده را حفظ نماید. برنامه پیش روی عربستان نیز رشد تولید نفت است. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا عقیده دارد نفت خام هنوز هم در دهه‌های آینده بازار خود را خواهد داشت، بنابراین قصد دارد ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌های نفتی در حال محدود کردن سرمایه‌گذاری خود در بخش نفت و حرکت به سوی انرژی‌های پاک هستند.
شرکت آرامکوی عربستان قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا ۲۰۲۷ به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند. این شرکت درحال‌حاضر ۱۲ میلیون بشکه در روز تولید دارد. آرامکو همچنین قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را تقویت کرده تا بیشتر از آن در تولید برق استفاده کند.

امریکا تولید نفت را افزایش می‌دهد

از سوی دیگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد متوسط تولید نفت این کشور در سال آینده میلادی ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این رقم قبلاً ۱۲.۴۱ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی‌شده بود. این اداره در گزارش خود از دورنمای کوتاه‌مدت انرژی، پیش‌بینی تولید نفت آمریکا برای سال جاری میلادی را هم از ۱۱.۸ میلیون تا ۱۱.۹۷ میلیون بشکه در روز بالا برده‌است.
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بارها از عرضه‌کنندگان نفت این کشور خواسته بود تولید خود را افزایش دهند تا به کاهش قیمت انرژی کمک شود. بالا رفتن قیمت انرژی در آمریکا تورم در این کشور را به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته رسانده‌است. دو شرکت بزرگ نفت آمریکا به‌دنبال افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم از ۲۰۱۴ اعلام کرده‌اند تولید خود در میادین نفتی پرمین را افزایش می‌دهند.
قیمت بالای نفت، ردست در میانه همه گیری کرونا و شیوع شدید امیکرون در جهان، این هشدار را به اقتصاد جهاین داده است که افزایش تورم در راه است .
همین مساله مقامات صندوق بین المللی پول را واداشته است بارها در این زمینه هشدار دهند و تاکید کنند که فضای حاکم بر بازار نفت می تواند تهدیدی برای جهان تلقی شود. بسیاری از کشورها که سال هاست تورم تک رقمی در محدوده های بسیار پایین را ترجبه می کنند، در سال گذشته میلادی و سال جاری با رشد یک تا دو درصدی تورم مواجه شده اند . افزایش قیمت مسکن و افزایش هزینه مواد غذایی دو عامل رشد قیمت هاست و از سوی دیگر بالار رفتن بهای نفت می‌تواند به توزیع تورم در سایر اقلام ضروری منجر شود .

ایران آماده بازگشت می‌شود

رویترز در گزارش اعلام کرده است ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد، می‌تواند به‌محض به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، به‌سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کرده و به پایین آوردن قیمت نفت کمک کند.
دولت آمریکا در روز جمعه برخی از تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران را برداشت تا مذاکرات را تسریع کند. واشنگتن انتظار دارد این مذاکرات در هفته‌های آینده به نتیجه برسد. مذاکرات وین در روز سه‌شنبه دوباره از سرگرفته شده‌است.
رویترز مدعی شده است تحریم‌های نفتی آمریکا باعث شد صادرات نفت این کشور از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۰ برسد.اطلاعات شرکت تحقیقاتی کپلر نشان می‌دهد ایران درحال‌حاضر به‌طور متوسط روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات دارد.

در این میان وزیر نفت ایران نیز پس از پایان بیست و پنجمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس با بیان اینکه چنانچه مصرف‌کنندگان جهان از سطح کنونی قیمت و مقدار عرضه نفت ناراضی هستند بهترین پیشنهاد من به آنها، لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران است، گفت: بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم.
دور دوم مذاکرات در وین آغاز شده است و به نظر می‌رسد دستیابی به توافق در وین نزدیک‌تر از همیشه است. وضعیت بازار ارز نیز نشان از آن دارد که معامله‌گران سیگنال لازم را ردیافت کرده و معامله بر قیمت‌های پایین تر را پذیرفته اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا