آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

روند افزایشی طلا محدود ماند

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه،  بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۲۱ دلار و ۶۱ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته به بالاترین سطح بیش از یک هفته گذشته صعود کرده بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۸۲۲ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۰.۸ درصد افزایش، در ۱۸۲۱ دلار و ۸۰ سنت بسته شده بود.

به گفته مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس، تنشهای ژئوپلیتیکی پیرامون روسیه و اوکراین قیمت طلا را بالاتر برده است. بعلاوه سرمایه گذاران منتظر آمار تورم آمریکا هستند. پیش بینی می شود نرخ تورم ژانویه بالاتر از سطح دسامبر باشد. طبق نظرسنجی رویترز، شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ژانویه بر مبنای سالانه ۷.۳ درصد رشد کرده است که بزرگترین افزایش از سال ۱۹۸۲ خواهد بود و می تواند فشار بر فدرال رزرو برای تسریع تحکیم سیاست پولی را تشدید کند.

اگر چه طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم به شمار می رود اما افزایش نرخها هزینه نگهداری این فلز که دارایی بدون بازدهی است را کمتر می کند. ادامه نگرانی‌ها نسبت به تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین هم از تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن حمایت کرده است.

یانگ خاطرنشان کرد در مجموع به نظر می رسد نیروی حرکت قیمت طلا ضعیف است و روند صعودی این فلز ارزشمند با این حقیقت که بازار روی پنج یا شش دور افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در سال میلادی جاری حساب می کند، ضعیف است.

عاملی که رشد قیمت طلا را محدود کرد، صعود بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به بالاترین سطح بیش از دو سال گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد اگر روسیه به اوکراین حمله کند، خط لوله گازی نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد در حالی که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اظهار کرد: تحریمها و تدابیر دیگر آماده خواهند بود. تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: تقاضای قوی برای داراییهای امن مانند طلا در بحبوحه تنشهای ژئوپلیتیکی کمک کرده است تاثیر نگرانیها نسبت به تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بر قیمت طلا تا حدودی جبران شود.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۲۲ دلار و ۹۳  سنت رسید. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۱۰۱۶ دلار و ۴۹ سنت معامله شد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۲۲۶۷ دلار و ۳۵ سنت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا