آخرین تحلیلانتخاب سردبیربورس و بانک

چقدر اسکناس و سکه داریم؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج نشان می‌دهد که تا پایان آبانماه سالجاری، ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۳ درصد رشد دارد و نسبت به پایان سال گذشته نیز ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

از ۸۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد اسکناس و مسکوک موجود شبکه بانکی ۷۳ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان در دست مردم در گردش است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷.۱ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال گذشته با ۰.۵ درصد افزایش مواجه شده است.

بر این اساس، معادل ۹۳۴۰ میلیارد تومان نیز از اسکناس و سکه‌های موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۳ درصد افزایش داشته و در مقایسه با پایان سال گذشته نیز معادل ۳۸.۲ درصد افزایش یافته است.

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به ۱۴۳۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۱۵.۴ درصدی نسبت به پایان سال قبل دارد و از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

البته، میزان اسکناس و مسکوک در گردش در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۶۵ هزار و ۷۵۰ میلیارد و ۷۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر، میزان اسکناس و سکه در گردش نزد بانک‌ها و بانک مرکزی در آبان سال ۱۳۹۸ رقم قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۹ و امسال بوده و میزان آن ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و ۳۳۳۰ میلیارد تومان بوده است.

در کل، از آبان ۱۳۹۸ تا آبان امسال بر میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم افزوده شده و میزان اسکناس و مسکوک موجود در بانک‌ها و بانک مرکزی کاسته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا