آخرین تحلیلاخبار ویژهصنعت معدن تجارت

تولیدکنندگان دارو در خطر ورشکستگی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه،  امیر فرشچی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن در جمع خبرنگاران در ارتباط با دستورالعمل‌های اجرایی کنونی در خصوص ارز ترجیحی و نحوه تخصیص آن به حوزه تولید دارو اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت از سوی بانک مرکزی ارز مورد نظر به این وزارتخانه اختصاص یافته اما مساله اساسی این است که تولیدکنندگان اقلام دارویی در کشور با چالش‌ها و دغدغه‌های بسیاری مواجه بوده و خواستار اعمال  تصمیماتی برای برون رفت از این مشکلات هستند.

وی در ادامه افزود: فرآیند تخصیص ارز، طولانی و پیچیده است و تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی، مواد اولیه و تجهیزات متنوع  و بسیاری را در مراحل تولید دارو استفاده می‌کنند که نبود هر کدام منجر به تعطیلی خط تولید می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز و از تولیدکنندگان حوزه دارو در این استان با اشاره به اینکه متاسفانه تخصیص کند و قطره چکانی ارز ترجیحی تولیدکنندگان حوزه دارو را با مشکلات جدی مواجه کرده است، افزود: وقتی نتوانیم مواد اولیه و تجهیزات خط تولید را تامین کنیم، خطر عدم دسترسی به موقع بیماران به داروهای مورد نیاز و حیاتی نمود پیدا می‌کند.

وی در ادامه با توجه به اتخاذ تصمیمات جدید دولت سیزدهم در زمینه سیاست‌های ارزی عنوان کرد: شرایط نقدینگی تولیدکنندگان اقلام دارویی در زمینه هایی از جمله تامین مواد اولیه و حد واسط، پرداخت حقوق و مزایای کارگران، هزینه بسته‌بندی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کالا نسبت به سال‌های گذشته تغییر مثبت و محسوس آنچنانی نداشته است و با توجه به تورم افسار گسیخته حاکم بر اقتصاد کشور شاهد بیشتر شدن بهای تمام شده داروها هستیم.

به گفته فرشچی موارد دیگری از جمله عدم توانایی تامین نقدینگی به موازات افزایش سرسام‌آور هزینه تهیه مواد اولیه و تجهیزات از دیگر مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان دارویی تحت تاثیر شرایط ناپایدار اقتصادی از جمله تورم و نوسانات ارزی است.

وی در ادامه افزود: با این وجود قیمت نهایی دارو و محصولات تولیدی متناسب با تورم و شرایط موجود افزایش پیدا نمی‌کند و قیمت تمام شده دارو با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد، بنابراین تولیدکنندگان با بحران مالی و خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر وجود ظرفیت‌های بالای کشور در حوزه صادرات اقلام دارویی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به واقعی نبودن قیمت دارو به علت استفاده از ارز ترجیحی و سایر محدودیت‌های موجود در حوزه صادرات، قاچاق دارو رو به افزایش است.

وی در تکمیل سخنان خود در رابطه با قاچاق دارو از کشورمان گفت: قاچاقچیان با تهیه دارو از داروخانه‌ها با قیمت بسیار پایین تر از قیمت منطقه آن را از مبادی غیر رسمی کشور خارج می‌کنند و سود این سهمیه به جیب دلالان و  قاچاقچیان می رود و این امر موجب می شود که در واقع استفاده از یارانه تخصیصی به حوزه داروهای ایرانی در عوض تولیدکنندگان داخلی به مصرف کنندگان خارجی برسد.

فرشچی در پایان گفت: علاوه بر این ضعف بزرگ موجود در حوزه صادرات اقلام دارویی کشور که راه را برای گسترش جنس و کالای قاچاق هموار کرده است کاستی هایی نیز در حوزه اعمال سیاست‌های تشویقی مناسب برای تجار و صادرکنندگان دارو وجود دارد که باید در راستای بهبود و توسعه صادرات در این حوزه نواقص مربوطه هرچه سریعتر مرتفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا