آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنفت و انرژی

ایران نفعی از گرانی نفت می‌برد؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، هر بشکه نفت خام برنت امروز ۹۰ دلار و ۳ سنت قیمت خورده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز ۸۶ دلار و ۸۲ سنت قیمت دارد؛ هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز ۸۴ دلار و ۷۹ سنت قیمت خورده است.

شدت گرفتن افزایش قیمت ها در بازار نفت در عین حال که کابوسی برای غول های مصرف کننده این طلای سیاه مانند ایالات متحده آمریکا و چین است، کورسوی امید کشورهای تولیدکننده نفت برای رهایی از رکود اقتصادی ایجاد شده در دوره پاندمی کرونا نیز است.

در این میان عربستان سعودی یکی از اصلی ترین منتفعان افزایش قیمت نفت است؛ عربستان سعودی حدود ۱۷ درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد، بخش نفت و گاز حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و حدود ۷۰ درصد از درآمدهای صادراتی این کشور را تشکیل می دهد.

این کشور در حال حاضر با تولید روزانه ۹ میلیون و ۹۳۲ هزار بشکه نفت در روز در جایگاه نخست برترین تولیدکنندگان نفت اوپک ایستاده است و پس از آن عراق با تولید ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

در این میان، با وجود تحریم ها ایران در جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک با تولید روزانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایستاده است.

گفتنی است که با وجود تحریم ها خرید نفت ایران توسط چین در حال حاضر به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۸ رسیده است؛ بنابر آمار منتشر شده از شرکت کپلر، شرکت رهیابی محموله های نفتی، پالایشگاه های چینی ۳۲۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا در سال۲۰۲۱ خریدند که حدود ۵۳ درصد از سال گذشته بیشتر بوده است.

چرا نفت ایران ارزان تمام می‌شود؟

با وجود رشد پیاپی قیمت ها در بازار نفت اما وضع تحریم های سنگین بر روی فروش نفت ایران توسط ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۸ با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران نقل و انتقالات این طلای سیاه را برای کشور پر هزینه کرده است.

رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که چرا فروش نفت ایران ارزان تمام می شود؛ گفت: در فروش نفت ایران با کشورهایی نظیر چین ارزان فروشی رخ نمی دهد و هزینه هایی به آن تعلق می گیرد که ارزندگی آن را کاهش می دهد. به عنوان مثال نفت ایران از بندر خارک به خلیج فارس می رود و سپس مجددا از آنجا بارگیری می شود و صادر می شود و هزینه ها و کارمزدهایی به آن تعلق می گیرد که قیمت نهایی آن را کاهش می دهد.

ایران نفعی از گرانی نفت می‌برد؟

به سرانجام رسیدن مذاکرات چقدر به درآمدزایی کشور کمک خواهد کرد؟

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به سرانجام رسیدن مذاکرات و بالا رفتن قیمت ها چقدر به نفع ایران خواهد بود؛ گفت: شکی نیست که به سرانجام رسیدن مذاکرات در بحث فروش نفت به نفع ایران خواهد بود چراکه قیمت نفت ایران نیز در حال حاضر در محدوده مبادلات جهانی است و تنها در مبادلات جهانی کارمزدهایی به آن تعلق می گیرد که هزینه نقل و انتقالات آن را افزایش می دهد و اگر توافقی صورت گیرد منابع درآمدی ما از بابت نفت هزینه های جانبی را نخواهد داشت و به عنوان درآمد مستقیم تلقی خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص گمانه زنی هایی که در بحث تداوم ارزان فروشی نفت ایران به چین مطرح می شود؛ گفت: ما یک سری مشتریان سنتی از پیش داشته ایم که مطابق نرخ فوب خلیج فارس به آنها نفت می فروختیم و آن پنج مشتری عبارتند از هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه و این کشورها کماکان مطابق نرخ فوب خلیج فارس از ما نفت خریداری می کنند و هر اتفاقی نیز رخ دهد نرخ ها ثابت است.

پدیدار در آخر با استناد به آمار منتشر شده از سوی اوپک گفت: در آخرین ماه سال میلادی گذشته ایران ۲ میلیون و ۵۰۴ هزار بشکه نفت تولید کرده است که مقداری از آن صادر و مقداری از آن صرف مصارف داخلی شده است.

چرا روند قیمت نفت افزایشی شده است؟

پس از سقوط تاریخی قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ روند قیمت این طلای سیاه افزایشی شد و این افزایش قیمت ها تا به امروز نیز ادامه داشته است؛ طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش نرخ واکسیناسیون، کاهش محدودیت های مرتبط با همه گیری کرونا و اقتصاد رو به رشد که منجر به افزایش سریع تقاضای جهانی نفت نسبت به عرضه نفت شده است، بالا رفته است و کنترل عرضه نفت از سوی اوپک پلاس و روسیه کماکان منجر به بالا ماندن قیمت نفت خام شده است.

پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۲

آژانس‌ گلدمن قیمت نفت برنت را ۹۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه اول ۲۰۲۲، ۹۵ دلار در سه ماهه دوم و ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم پیش بینی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا