آخرین تحلیلاخبار ویژهنوآوری

بررسی ۱۰ الگوی موفق ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، دکتر محمدسعید سیف امروز در وبینار تجارب و الگوهای موفق دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت، با اشاره به روند انتخاب الگوهای موفق ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت در وزارت علوم، افزود: برای این منظور در هفته پژوهش و فناوری رویداد الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت با هدف شناسایی و تقدیر از ایده‌ها و الگوهای نوین در توسعه و تسهیل ارتباط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی با جامعه و صنعت پیگیری شد که در این راستا بیش از ۱۰۰ ایده دریافت و در کمیته‎‌های داوری بررسی شدند.

وی اضافه کرد: برای انتخاب بهترین‌ها در این زمینه غربالگری‌هایی صورت گرفت که در نهایت ۷۷ الگو برای نشر در کتاب الگوهای ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت انتخاب شدند.

سیف ادامه داد: در این جلسه تعداد ۱۰ الگوی موفق در این زمینه ارائه خواهد شد.

الگوهای موفق به این شرح است:

طرح سرویس‌های صنعتی از دانشگاه علم و صنعت

دکتر نورالله کثیری، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: در سال ۹۵ به منظور توسعه مراودات دانشگاه با بخش‌های صنعتی، الگوهای مختلفی ارائه شد که بعد از بررسی‌های انجام شده، ۲۲ الگو در سند ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه انتخاب شد.

وی نبود زبان مشترک میان دانشگاه با صنعت، ضعف اساتید در پ کردن توانایی‌های خود به صنعت، نیاز دانشگاه به معرفی توانایی‌های خود و نیاز دانشگاه برای حضور حرفه‌ای در نمایشگاه‌ها را از جمله مشکلات دانشگاه‌ در ارتباط با صنعت عنوان کرد و یادآور شد: ما در این طرح سرویس‌هایی را برای همکاری با صنعت تعریف کردیم و به منظور ایجاد انگیزه برای مشارکت محققان در این همکاری تمهیدات انگیزشی چون دریافت ۳۰ امتیاز گرنت در سال در نظر گرفتیم.

روش دانشگاه حکیم سبزواری برای ارتباط با دانشگاه

دکتر عباس احسانی سرشت، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه حکیم سبزواری نبود زبان مشترک میان اساتید با بخش‌های صنعتی را از چالش‌های این دانشگاه در توسعه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس رتبه‌بندی‌ها ایران در سال ۲۰۲۱ در شاخص ارتباط دانشگاه با صنعت رتبه ۱۲۰ را کسب کرده و این در حالی است که ایران جزو کشورهای برتر در تربیت نیروی انسانی در حوزه فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: ما برای توسعه ارتباط با صنعت کارگزاری با حضور بخش خصوصی ایجاد کردیم که این کارگروه نیازهای صنعتی منطقه را احصا و آن را به دانشگاه اعلام می‌کند.

احسانی سرشت، ایجاد بانک اطلاعاتی از پروژه‌های دارای اولویت، راه اندازی سامانه پیامکی به منظور اطلاع رسانی، ارسال پروژه‌های مناسب با هر رشته به اعضای هیات علمی و راه اندازی فن بازار را از دستاوردهای اجرای این روش نام برد.

ارتباط دانشگاه شیراز با صنعت با طرح “مهجا”

سید فخرالدین افضلی، مدیر امور فناوری و طرح‌های کاربردی دانشگاه شیراز از اجرای طرح “طرح‌های کاربردی مشارکتی همکاری بین جامعه و صنعت” با عنوان “مهجا” با هدف ارتقای سطح همکاری دانشگاه با جامعه و صنعت خبر داد و گفت: این طرح با توجه به اسناد بالادستی تنظیم شده است و کاربردی کردن پژوهش در دانشگاه، ایجاد هم افزایی مالی منابع داخلی با خارج از دانشگاه و زمینه سازی تعریف قراردادهای مستقل با تامین ۱۰۰ درصدی از سمت خارج از دانشگاه به عنوان قسمتی از پایلوت طرح اصلی به منظور اثبات امکان پذیری فناوری به طرف جامعه از اهداف آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: طرح کاربردی مشارکتی همکاری با جامعه که به منظور کاربردی کردن پژوهش‌ها در دانشگاه تدوین شده است، منبع مالی طرح با مشارکت حداکثر ۵۰ درصد از سوی دانشگاه به صورت گرنت سالیانه، آغازین یا تحصیلات تکمیلی اعضای هیات علمی تامین می‌شود.

سامانه توانمندی‌های تولیدی و خدماتی دانشگاه

دکتر حسین جاوید از کارشناسان دفتر امور ارتباط با صنعت دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ما در مواجهه با صنعت با ۳ دسته پروژه “مگا پروژه‌ها”، “پروژه‌های خرد” و “توسعه دانش فنی و فناوری” مواجه هستیم، گفت: برای پاسخگویی به این پروژه‌ها منظومه‌ای از چهار راهکار را ارائه کردیم.

وی سامانه اطلاع رسانی طرح‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی (آرتو)، تهیه بانک طرح‌های پژوهشی و فناورانه، سامانه توانمندی‌های تولیدی و خدمات دانشگاه و آرمارکتینگ را از راهکارهای این دانشگاه برای توسعه ارتباط با صنعت عنوان کرد.

جاوید خاطر نشان کرد: با اجرای این راهکارها ۸۸ طرح همکاری با صنعت ارائه شد که از این تعداد ۶۵ مورد بررسی و از این تعداد ۲۰ طرح به عنوان طرح‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

به گفته وی معرفی ۱۲ محصول قابل عرضه، ۱۲ دانش فنی، ۴ خدمت تخصصی، ۴ طرح تحقیقاتی و ۱۲ خدمت فنی و مشاوره‌ای از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

بنیاد حامیان به کمک ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان آمد

دکتر امیر رشیدی، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه کردستان، راهکار ایجاد ارتباط با صنعت این دانشگاه را راه اندازی بنیاد حامیان عنوان کرد و گفت: ما با راه اندازی این بنیاد به دنبال تبدیل این دانشگاه به عنوان دانشگاه جامعه مناطق کردنشین هستیم.

وی گفت: این بنیاد دارای اعضای خیرین است تا علاوه بر امکانات دانشگاه از همکاری خیرین نیز بهره مند شویم.

رشیدی خاطر نشان کرد: در این قالب تاکنون توانستیم ۲۶ طرح بین‌المللی را اجرایی کنیم.

به گزارش ایسنا، طرح اعطای گواهینامه سطح فناوری از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، طرح دانشگاه امیرکبیر و طرح پژوهشگاه علوم انسانی و علوم اجتماعی از دیگر تجارب موفق ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بوده که در این نشست مجازی ارائه شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا