آخرین تحلیلانتخاب سردبیربورس و بانک

پیش بینی قیمت وام مسکن در پایان بهمن ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، «قیمت وام مسکن رکورد سه ساله زد»؛ این جمله هفته هاست که تکرار می شود. درابتدا این قیمت با بالارفتن سقف خرید اوراق درابتدای پاییز جهش قابل توجهی داشته و در کانال ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت. بانک مسکن نیز درواکنش برای مقابله با افزایش قیمت در ماه پایانی پاییز اقدامی حمایتی در جهت جلوگیری از رشد مداوم قیمت ها کرد. این نهاد در اطلاعیه ای اعلام کرد هزینه خرید اوراق ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این چنین روند صعودی قیمت اوراق را شکست.

اما روند قیمت  اوراق در روزهای گذشته نشان می دهد هنوز سطح قیمت اوراق در بالاترین میزان خود در حداقل دو سال اخیر قرار گرفته است.

اوراق تسه

رکوردزنی در بازار وام مسکن

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته پایانی دی ماه به بالاترین سطح خود در حداقل دو سال گذشته رسید. این رقم در چهارشنبه ۲۹ دی ماه معادل با ۱۲۴ هزار تومان بوده که در دو سال گذشته بی سابقه بوده است.

با افزوده شدن تسهیلات در این بازار، هزینه وام مسکن نصف شده و برای مجردین در سقف خود به ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای متاهیلن به ۵۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

در شرایطی که افزایش تسهیلات قرار بود از رشد قیمت جلوگیری کند موج جدید تقاضا در این بازار در مقابل عرضه پایین اوراق موجب شد تا هزینه برگه های خرید خانه از طریق بانک مسکن دوباره صعودی شود.

در نهایت کسر این رقم از دریافتی اولیه متقاضیان نشان می دهد هزینه مازاد اوراق برای مجردین در طول دوازده سال به ۳۷۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و برای متاهلین به ۶۴۱ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان رسیده است.

اوراق تسه

روند صعودی نرخ سود در بازار مسکن

با احتساب پرداختی اولیه متقاضیان درازای خرید وام، نرخ سود هم از میزان اسمی خود جدا خواهد شد. با تسهیلات اخیر بانک مسکن (کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق) نرخ سود وام در سطح ۲۲٫۱۱  درصد قرار گرفت. این نرخ در ابتدای  دی ماه تا کانال ۲۰ درصد پایین آمد اما با رشد دوباره قیمت اوراق این نرخ دوباره در کانال ۲۲ درصد قرار گرفته و نشان از مسیری صعودی داشته است.

اوراق تسه

ماجرای افزایش قیمت وام از زبان علمداری

محمد حسن علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن، در مصاحبه با اکو ایران، در خصوص علت افزایش قیمت اوراق اشاره کرد این افزایش می تواند از کانال مشتریان خرید در اوراق فرابورس و داد وستد های مالی در این بازار شکل گرفته باشد. وی اضافه کرد این روند افزایشی می تواند به قیمت تعادلی که در سطح ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است برسد. پیش بینی قیمت اوراق تسه توسط این مقام بانک مسکن نشان می دهد در پایان بهمن ماه این قیمت محقق خواهد شد.

اوراق تسه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا