آخرین تحلیلنوآوری

فلومتر چندفازی، دستگاهی دقیق برای مدیریت استخراج نفت

به گزارش روابط‌عمومی پارک علم و فناوری شریف «حسین نجات، عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل فناوران فراسنجش شریف» درباره تاریخچه فعالیت این مجموعه توضیح داد: ما از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه شریف با یک پروژه نظامی شروع به کار کردیم و فعالیت‌مان با پروژه‌های بنیاد ملی نخبگان ادامه پیدا کرد. در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ تصمیم بر تاسیس شرکتی گرفتیم که در حوزه توسعه سیستم‌های ابزاردقیق و به‌طور خاص، سیستم‌های مبتنی‌بر فناوری اولتراسونیک فعالیت کند.

حسین نجات با بیان اینکه مجموعه فناوران فراسنجش شریف محصولات متنوعی تولید می‌کند، اضافه کرد: یکی از محصولات این شرکت فلومتر کلمپی (کمربندی) مایعات است. فلومتر دستگاهی است که روی لوله نصب می‌شود و با توجه به سرعت صوت در سیالات قابلیت تخمین دبی و سرعت جریان مایع داخل لوله را دارد.

وی درباره کاربرد محصول مورد نظر ادامه داد: این محصول امکان نظارت و کنترل در نفت، گاز و صنایع غذایی را دارد. همچنین می‌تواند در آن واحد و به صورت آنلاین نشان دهد که چه نوع مایعی و با چه سرعتی در حال عبور از لوله است. در بعضی از فرآیندها باید میزان خاص و مشخصی از چند محصول با هم ترکیب شوند که این دستگاه این امکان را نیز فراهم می‌‎کند.

مدیرعامل فناوران فراسنجش شریف بیان کرد: می‌توان از دیگر محصولات این مجموعه دستگاه تست غیر‌مخرب را نام برد‌ که وظیفه اصلی آن تشخیص عیوب داخل قطعات است. همچنین سیستم سونار از دیگر تولیدات این شرکت است. این محصول در کشتیرانی بسیار کاربرد دارد؛ به این صورت که توانایی فاصله‌سنجی برای تشخیص موانع و اجسام زیر آب را دارد.

وی افزود: این دستگاه بسیار دقیق و با تکنولوژی بالاست که قابلیت اندازه‌گیری جداگانه آب، نفت و گاز را از سر چاه دارد. با توجه به این موضوع که امروزه نظارت دقیقی به این امر نمی‌شود با کمک این دستگاه می‌توان در مدیریت مخزن‌های چاهی و اندازه‌گیری دقیق میزان نفت موجود در چاه در وقت و هزینه صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل فناوران فراسنجش شریف با اشاره به اینکه تولیدات ما از دو بخش الکترونیک و مکانیک تشکیل شده است، ادامه داد: در هر دو بخش بیشترین درصد بومی‌سازی از طرح تا اجرا انجام شده و تنها مجبور به تهیه تعداد کمی ریز‎‎قطعات مانند پیزومکانیکی و ‌ای‌سی از بازار خارج هستیم.

حسین نجات در پاسخ به پرسشی درباره چالش‌های موجود گفت: ناپایداری نرخ و در دسترس نبودن ریز قطعات داخل کشور از مهم‌ترین چالش‌‎های تیم ما به شمار می‌آید. همچنین کمبود نیروی انسانی نخبه از دیگر چالش‌هایی است که ما را در راه رسیدن به هدف غایی خود دچار مشکل کرده است.

حسین نجات ضمن عرض احترام به مدیر پارک علم و فناوری شریف، خواستار همیاری بیشتر، چه مالی و چه معنوی شد که هم محصولات‌شان بیشتر از قبل دیده شود و همچنین راه‌حلی مناسب برای جذب نیروی انسانی نخبه پیش پای‌شان قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا