آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

ریشه مشکلات بازار مرغ چیست؟

رضا ترکاشوند، کارشناس و  مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور گفت: بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ مشکل تامین و ترخیص نهاده از بنادر ایجاد شد که علت اصلی آن مشکل تأمین ارز بود. این وضعیت باعث شد مرغداران با مشکل مواجه شوند، جوجه نخرند و جوجه روی دست مرغ مادر بماند که در نتیجه یا جوجه را با قیمت خیلی پایین عرضه کردند یا اصلا تخم مرغ را نخواباندند. در نتیجه با کاهش جوجه ریزی مرغ مادر نیز مواجه شدند.

این کارشناس با بیان اینکه بحث تامین اجداد و مرغ مادر نیز از مسائلی بود که باید به موقع تامین می‌شد اما این اتفاق نیفتاد، تصریح کرد: این مسائل عمدتاً به سال گذشته برمی گردند و حالا تبعات مشکلات قبلی خود را نشان داده است. البته در روزهای اخیر بحث واردات مرغ، تخم مرغ و تخم مرغ نطفه دار برای تولید جوجه یک روزه مطرح شده است.

وی با بیان اینکه برنامه تولید مرغ و تخم مرغ باید از حدود دو سال قبل برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: وضعیت اجداد، مادر، جوجه ریزی یک روزه و غیره باید از دو سال قبل برنامه‌ریزی شود تا سر موقع نیاز جوجه، مرغ و در نهایت نیاز بازار تامین شود‌. این روند هم امکان پذیر است و می‌توان از حالا تعیین کرد برای سال آینده باید چقدر جوجه داشته باشیم و برای آن چقدر مادر نیاز داریم.

ترکاشوند با بیان اینکه وضعیت تامین نهاده‌ها و ارز در این شرایط بی‌تأثیر نبوده، گفت: شاید مسئولان این موضوع را به موقع یا جدی منعکس نکردند. این در حالی است که نیازها باید سر موقع و بدون فوت وقت برطرف شود. شاید هم از برنامه ریزی ها پشتیبانی نشده است. به عبارت دقیق تر باید به موقع برنامه داده و به موقع پشتیبانی شود. در مورد تامین ارز نیز بخش تولید نیاز خود را اعلام می‌کند، اما بخش تامین شامل بانک مرکزی، کمیته تخصیص ارز و غیره با هم هماهنگ نیستند.

وی همچنین تاکید کرد که اگر در حال حاضر یک برنامه ریزی دقیق و درست برای دو سال آینده انجام شود، مشکلات بازار مرغ و تخم مرغ رطرف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا