صنعت معدن تجارتنوآوری

کارگران برای شکایات حقوقی وکیل بگیرند؟

کوروش یزدان با بیان اینکه شکایت کارگر ازکارفرما نیازمند وکیل حقوقی نیست، اظهار کرد: بر اساس قانون هیچ گونه الزامی برای هیچ کدام از طرفین نه کارگر و نه کارفرما برای آنکه حتما وکیل اختیار شود وجود ندارد و این خلاف قانون است.

وی افزود: برابر ماده ۲۲ آیین دادرسی  هر یک از طرفین می‌توانند برای خود نماینده تام‌الاختیار انتخاب و معرفی کنند و آن شخص به نمایندگی از فرد اصیل چه کارگر چه کارفرما در مراجع حل اختلاف به اختیار و با آزادی کامل حضور می‌یابد.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار که در یک گفتگوی تلویزیونی سخن می گفت، ادامه داد: به نماینده دارای پروانه اعتبار وکالت هم نیاز نیست، بلکه شخصی آگاه به مسایل به عنوان نماینده می تواند کارگر یا کارفرما را همراهی کند تا چنانچه کارگران با مشکل روبرو شدند، از طریق حوزه های بازرسی و سلامت اداری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را اعلام کنند.

یزدان تصریح کرد: چنانچه کارگران از طریق گذاشتن پیام شماره پرونده را اعلام کنند، موضوع را پیگیری خواهیم کرد ولی به لحاظ ظرفیت قانونی گرفتن و الزام به گرفتن وکیل توسط کارگر خلاف قانون است و امری اختیاری است.

وی متذکر شد: تفاوت آیین دادرسی کار با آیین دادرسی مدنی در این است که در آیین دادرسی کار الزامی به انتخاب وکیل از مجموعه وکلای دارای پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری نیست و نماینده ای که انتخاب می کنند جهت تسهیل امور است.

یزدان درباره طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده های شکایت میان کارگر و کارفرما و حضوری یا الکترونیکی شدن ثبت دادخواست‌ها نیز توضیح داد: با راه اندازی سامانه جامع روابط کار متوسط میانگین رسیدگی در مراجع حل اختلاف ما ۲۲ تا ۲۵ روز  کاهش پیدا کرده و در هیات های تشخیص هم بیشتر از مدت ایام ذکر شده بر اساس بررسی‌های میدانی و گزارش‌های واصله ای که از سیستم دریافت می‌کنیم و موارد رسیدگی که در برخی استانها و کلانشهرها و مراکز صنعتی که قطب‌های کارگری ما فعالند امکان دارد ۲۷ تا ۲۸ روز هم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا