آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

۸۰۰۰ نفر بیکار شدند و واردات کنندگان تولیدکننده!

موسی احمدزاده در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه مشکلات مربوط به واردات  لوازم آرایشی بهداشتی هنوز برطرف نشده، گفت: از اردیبهشت ماه سال گذشته واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد. در این زمینه ستاد مبارزه با قاچاق کالا همکاری خوبی داشت و بارها درباره نسبت به افزایش قاچاق هشدار داد، اما دستگاه‌های دیگر با وجود برگزاری جلسات متعدد، اقدامی انجام ندادند.

وی با بیان اینکه در این مدت ۶۵ تا ۸۰ درصد واردکنندگان با مجوز سازمان غذا و دارو به پک کردن محصولات آرایشی بهداشتی یا تولید آنها روی آوردند، تصریح کرد: با این حال در این مدت مشکلات بیشتر شده و تولیدکنندگان با دپوی مواد اولیه در گمرکات و مشکل ترخیص آنها روبرو شدند و به دلیل جزیره‌ای عمل کردن مسئولان در حال حاضر حتی واردات بالک به مناطق آزاد ممنون شده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشتى وعطر و ادکلن تولید را سخت‌تر از واردات توصیف کرد و گفت: می توان بانک، بیمه و مالیات را نام گذاری کرد. چراکه شرایط دشواری برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند. تسهیلات بانک‌ها گرانقیمت است، مالیات برای کاری که انجام نشده پول دریافت می‌کند و بیمه دشواری‌های خود را دارد. در مجموع این شرایط فرصت را برای اقتصاد پنهان و زیرزمینی و واردات لوازم آرایش از مبادی غیر رسمی فراهم کرده که این مسئله سلامت مصرف کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی را به خطر می‌اندازد.

سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران چقدر است؟

وی افزود: وقتی ما درباره دغدغه اشتغال و سلامت مشتریان در این حوزه صحبت می‌کنیم مسئولان می گویند ما مرغ نداریم، اما شما به دنبال تولید و واردات لوازم آرایش هستید. این در حالی است که سرانه مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی رنگی ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تومان در سال است.

نایب رئیس هیات رئیسه اتاقهاى بازرگانى ایران و کانادا و استرالیا در ادامه با بیان اینکه تعداد پایین کارخانه‌ها و بالا بودن هزینه تولید باعث کاهش مزیت رقابتی شده، تصریح کرد: در نهایت نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم، بلکه باید از برند های معروف دنیا الگو برداری کنیم چرا که آنها در مشتریان وفاداری ایجاد کردند و مشتریان همچنان به دنبال تهیه محصولات آنها هستند.

احمدزاده با اینکه در شرایط رکود تورمی اهمیت بنگاه‌ هایی با اشتغال پایدار بسیار زیاد است، اظهار کرد: تولید صادرات محور از بین میرود. بنابراین گسترش صادرات اهمیت زیادی دارد. بنابراین در مجموع باید جهان‌بینی را عوض کنیم، بر اساس نیاز تولید کنیم، برند بسازیم و رقابت ایجاد کنیم، تراکت تولید در انحصار هنر نیست.

وی افزود: قدرت یک کشور وابسته به جامعه و کالاهایی است که با کیفیت مناسب تولید و صادر می‌کند. از طرفی در دنیای کنونی مگاپروژه ها اهمیت زیادی دارند، چرا که می‌توانند به واحدهای کوچک و متوسط را به دنبال خود راه‌اندازی کنند، مانند شرکت های بزرگ ال جی و سامسونگ.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا