آخرین تحلیلاخبار ویژهصنعت معدن تجارت

عامل اصلی در نوسانات بازار خودرو نرخ ارز است نه مالیات!

بودجه امسال، صاحبان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان را مکلف به پرداخت مالیات تا پایان بهمن سال جاری کرده و این افراد تا خرداد ماه شناسایی می‌شوند.

در این رابطه مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره مالیات بر خودروهای لوکس اظهار کرد: در اقتصادی که نوسانات شدید قیمت و تورم وجود دارد منطقی نیست که مبنای مالیات قیمت باشد. برای مثال در سال‌های اخیر شاهد بودیم که قیمت دلار از ۳۰۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان و حالا به حدود ۲۵ هزار تومان رسید. از طرف دیگر با توجه به اینکه دلار در قیمت گذاری‌ها محور است و همه عوامل بازار متناسب با نرخ ارز خود را تعدیل می کنند، تنش در این بازار باعث می شود همه قیمت‌ ها دستخوش تغییر شوند.

بنابراین به گفته وی در این شرایط مالیات برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان مفهوم ندارد، چرا که در حال حاضر قیمت خودروهای مورد استفاده طبقه متوسط حدود ۶۰۰ میلیون تومان است که با یک جهش کوچک در نرخ ارز ممکن است به بیش از یک میلیارد تومان برسند. در این شرایط آیا باز هم می‌توان گفت این خودروها لوکس هستند؟

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تعیین قیمت برای مالیات برای کشورهای توسعه یافته با نرخ تورم خیلی پایین مناسب است، تصریح کرد: از طرف دیگر دادن بار ارزشی به کالاها درست نیست و در اقتصاد مفهوم ندارد. مشخص نیست مبنای لوکس دانستن برخی از کالاها دقیقاً چیست و با چه مکانیزم تعیین می شود.

مصطفوی همچنین با بیان اینکه ابزارهای مالیاتی برای کنترل مصرف یا درآمدزایی طراحی می شوند، اظهار کرد: در این طرح هدف دولت مشخص نیست، اما باید به این نکته توجه کرد که این نوع مالیات منجر به کنترل مصرف نخواهد شد، چرا که مشکل بازار خودرو اساساً کنترل مصرف نیست بلکه باید جلوی دلالی گرفته شود. اما اگر هدف کسب درآمد باشد احتمالاً با این طرح محقق خواهد شد.

به زیرساخت‌ و شفافیت نیاز دارم

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نفتی، دولتی و غیر شفاف بوده، توسعه نیافته است و به زیرساخت نیاز دارد، گفت: برای مثال دستگاه‌های سیاست‌گذار و نظارتی قیمت خودرو را از اتحادیه فروشندگان یا سایت های فروش استخراج می کنند و خودشان قیمت ندارند. به عبارت دقیق‌ تر برای ایجاد رشد و توسعه در صنعت و اقتصاد نیاز به زیرساخت و شفافیت است که یعنی باید بسترهای الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی برای رصد بازارها و سیاستگذاری ایجاد شود.

وی افزود: اگر این مسّله را به بازار خودرو تعمیم دهیم هم باید گفت در حال حاضر مشخص نیست چه افرادی با چه کد ملی، با چه منبع درآمدی، کدام خودروها را با چه قیمتی خرید فروش می‌کنند. وضعیت مشابهی هم در بازار ارز وجود دارد. اما اطلاعات افراد باید در سامانه های مشخص و جامع گردآوری شود تا بازار شفاف شود.

مصطفوی در پاسخ به اینکه آیا طرح مالیات بر خودروهای لوکس بر بازار خودرو تاثیر خواهد داشت نیز گفت: این طرح تاثیری در بازار خودرو را ندارد. عمده‌ترین متغیری که بازارهای غیرمولد مثل خودرو، ارز و طلا را تحت تأثیر قرار داده، نرخ ارز و تنش های بین المللی است. هرچقدر که تنش‌های بین المللی بیشتر شود، تحریم‌ها افزایش می‌یابد، منابع ارزی بلوکه می‌شود و در نهایت منجر به افزایش نرخ ارز می شود که این فرآیند خود یک ایراد است. به عبارت دیگر چون در داخل درست عمل نمی‌شود همه چیز به خارجی ها گره خورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا