آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

رشد درآمدهای مالیاتی بیش از ۲۰ درصد عملیاتی نیست

سیاوش غیبی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه درباره وضعیت مالیات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به اینکه مالیات سال آینده از فعالیت‌ های اقتصادی امسال دریافت خواهد، رشد اقتصادی حدود صفر در سال جاری،انتظار می رود درآمدهای مالیاتی هم رشد چندانی را تجربه نکنند.

وی با بیان اینکه در صورت عدم رشد اقتصادی در آمده مالیاتی هم نمی تواند رشد کند، تصریح کرد: البته پیش بینی می شود درآمدهای مالیاتی در بخش هایی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر ثروت که بخشی از آن جدیدا مصوب شده محقق خواهد شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حساسیت جامعه عموماً درمورد مالیات بر درآمد است، تصریح کرد: این مالیات در دو بخش، یکی حقوق و مزایا است که پیش بینی شده مبنای حقوق ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. وصول این مالیات عموما کم هزینه است و مسکل زیادی ندارد. اما در بخش مشاغل و شرکت‌های بزرگ باید به تغییرات واقعی توجه شود، به این معنی که شرکت‌های بزرگ عموماً از تحریم ضربه خوردند و تولید و فعالیتشان کاهش داشته است. بنابراین دیگر نمی توان انتظار داشت درمورد شرکت های بزرگ که عموماً بیش از نصف درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می کنند، در شرایط تحریم هم در سال آینده ۳۰ درصد به مالیات آنها اضافه شود.

وی افزود: در مورد مالیات مشاغل هم انتظار رشد ۲۰ درصدی طبیعی است، اما بیش از این عملیاتی نیست، چرا که بخشی از مشاغل در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور کلی فعال نبودند و بخشی هم با تعطیلات مکرر مواجه شده است. مالیات بر مشاغل آزاد و شرکت‌های کوچک هم رشد زیادی ندارند و انتظاری هم نمی‌رود که درآمد مالیاتی حاصل از آنها افزایش زیادی داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی تراکنش های مالیاتی هم یک ابزار جدید و کمکی برای وصول مالیات است، اما یک منبع نیست به این معنی که هرکس تراکنشی دارد باید ثابت کند این وصولی یا واریزی یا بستانکاری ناشی از چیست که اگر مالیات آن پرداخت نشده مالیات آن را وصول کنند. در گذشته برای این تراکنش ها سقف پنج میلیارد در نظر گرفته شده بود که این سقف هم برداشته شده است. این بخش هم سال آینده رشد خواهد داشت و می تواند به بودجه کمک کند.

اما غیبی معتقد است به طور میانگین رشد درآمدهای مالیاتی بیش از ۲۰ درصد در سال آینده امکان پذیر نیست. این در حالی است که در مجلس پیشنهاد شده درآمدهای نفتی حذف شود و بیشتر به سمت افزایش مالیات حرکت کنند. اما چنین پیش بینی غیر واقعی است و در صورت اجرا شدن هم فقط فرارهای مالیاتی بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا