صنعت معدن تجارت

توفیق چشمگیر کشور در شاخص های توسعه انسانی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، حجت الله میرزایی با طرح موضوع سرمایه انسانی و عملکرد نهادی، رابطه این دو را رابطه ای دو سویه و تنگاتنگ خواند.
وی افزود: کشور در شاخص هایی همچون شاخص توسعه انسانی که شامل سرمایه گذاری در سه مولفه دانش، سلامت و رشد سرانه درآمد ملی است در سه دهه گذشته توفیق چشم گیری داشته است.
وی گفت: کشور در بهبود سلامت بارها مورد تقدیر جهانی قرار گرفته و همچنین در ارتقاء سواد عمومی و سواد عالی عملکرد بالایی داشته و توفیق کسب کرده ایم.
میرزایی تاکید نمود: اکنون باید تمرکز بر عملکرد سرمایه انسانی و بهره وری و نوآوری آن باشد که لازمه آن ارتقاء عملکرد نهادی است.
میرزایی گفت: در شاخص هایی مختلف مانند رفاه لگاتوم، رقابت پذیری، حقوق مالکیت و شاخص فساد، نیاز به ارتقاء عملکرد منابع انسانی است، جایی که به خلاقیت و نوآوری باز می گردد.
وی تاکید کرد: محدودیت جذب نوآوری ناشی از محدودیت به مرزهاست و تا زمانی که وارد رقابت جهانی نشویم امکان بازی فعال در این زمینه را نداریم. با ارتقاء شاخص های عملکرد انسانی در آینده می توانیم امیدوار باشیم در سلسله مراتب رقابت پذیری جهانی در سطوح بالا قرار خواهیم گرفت، همان گونه که اکنون در گستره بازار و سلامت، جایگاه خوبی داریم.
وی افزود: حکمرانی خوب و سهولت در انجام کسب و کار مسائلی هستند که برای بالا بردن عملکرد نهادی و بالا بردن سطح رقابت در توسعه کشور باید در نظر گرفته شوند.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صعودی کردن شاخص انباشت سرمایه از طریق رقابت با کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در جذب سرمایه را حائز اهمیت خواند و رشد سرمایه کنونی را وابسته به رشد جمعیت، رشد نیروی کار و افزایش ماشین آلات دانست.
حجت اله میرزایی گفت بر اساس سرشماری سال ۹۷ بنگاه های صنعتی متوسط سطح سواد دوازده سال است که با ارتقاء سطح سواد این بنگاه ها به عنوان ظرفیت پایه بهبود عملکرد می توان به خلاقیت و در نتیجه نوسازی صنعتی و ارتقاء تکنولوژی با وجود شرایط افزایش نرخ ارز و تحریم دست یافت.
وی افزود با طراحی نظام انگیزشی، فراتر از پاداش های آخر سال و ماه و در نظر گرفتن پاداش برای کار مولد، صداقت، تعهد و تعلق سازمانی و تعمیم آن به سطح ملی می توان عملکرد را بالا برد.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از کارهای بزرگی که سازمان مدیریت صنعتی انجام می دهد “مسابقه بزرگ” صد شرکت برتر است، جایی که می تواند نوآوری و شفافیت را به یک مسابقه بزرگ ملی تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا