آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیربورس و بانک

پیش بینی بازار بورس تا پایان سال

مرتضی دلخوش در گفت‌ و گو با پایگاه خبری تحلیلی رشد و توسعه با بیان اینکه وضعیت بازار بورس ایران کف کانال را دیده، اظهار کرد: شاخص بورس در یک حرکت تند و تیز صعود کرد، شاخص بیش از دو میلیون واحد را دید، برگشت و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار  راحت هم رسید و حالا دوباره شاخص صعوده شده است. در حال حاضر وضعیت بازار نسبتاً در کف کانال است میتوان به سرمایه‌گذاران خرد اطمینان داد که دیگر اتفاق چندان بدی در شاخص بورس نخواهد افتاد و به عبارتی شاهد ریزیش های قبلی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه به طور کلی صعود شاخص معمولاً با اصلاح همراه است و احتمالاً در روزهای آتی هم مشاهده اصلاح شاخص بورس خواهیم بود، تصریح کرد: با این حال استرس و اضطرابی که در صعود قبلی شاخص بورس وجود داشت، این بار وجود ندارد و وضعیت بازار به حالت پایدارتری رسیده که با شیب کم در حال رشد است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال وضعیت بازار بورس متعادل و رو به رشد باشد.

دلخوش در ادامه ابراز امیدواری کرد که مدیران به این نتیجه رسیده باشند که حرکت تند و تیز (شارپی) بازار بورس برای افراد غیر حرفه‌ای و خود بازار سرمایه خطرناک است و باعث بی اعتمادی میشود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه مسئله دیگری که می تواند نگرانی سرمایه گذاران خرد را کاهش دهد این است که بازارهای موازی بازار بورس در حال حاضر بازار پر رونقی برای جذب نقدینگی نیستند و از طرف دیگر با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا و احتمال برداشته شدن تحریم ها و در نتیجه آزاد شدن نقدینگی، جذابیت بازار بورس بیشتر می شود. بنابراین می توان به سرمایه‌گذاران خرد اطمینان داد که بازارهای موازی مثل طلا، سکه و دلار در حال حاضر پتانسیل رشد را ندارند مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

دلخوش با اشاره به حباب بورس در ماه های قبل، تصریح کرد: سرمایه گذاران خرد حداقل باید تابلوخوانی را بلد باشند و بدانند که ای پی اس و دی پی اس چیست. البته شاید در ماه‌های قبل سرمایه‌گذاران خام‌تر بودند و در حال حاضر حرفه ای تر شده باشند، اما باز هم بهتر است که به مشاور رجوع کنند و جذب اطلاع رسانی ها و کانال های غلط نشوند.

وی با بیان اینکه رشد شاخص سهام در بلند مدت بهتر، قابل توجیه تر و با حباب کمتر است، گفت: د این میان اگر بازهم سهم‌ ها بدون پشتوانه تولید، بهره وری و ارزش ذاتی رشد کند ممکن است مانند گذشته خطراتی ایجاد کند. پیشنهادی که قبل هم مطرح کردم این است که سازمان بورس ان ای وی هر سهم را در بر تابلو خوانی درج کند، چراکه در این صورت افراد می‌تواند بدون نیاز به مشاوران بفهمند که سهم ارزشمند است یا نه. در این صورت میزان حباب سهم به شدت کاهش پیدا می کند و باعث می‌شود افراد به سمت خرید آن‌ها نروند. برای مثال در بازار طلا و سکه هم حباب دارایی قابل بررسی است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد که به طور کلی بهتر است در سرمایه گذاری خود از راهنمایی و هدایت مشاوران استفاده کند و جذب کانال های تلگرامی و سوار بر موج آنها نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا