آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

چرا دلار ریخت؟

دو روز پیش نرخ فروش ارز در صرافی ملی به ۳۲ هزار تومان و نرخ خرید به بیش از ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، اما از روز گذشته روند کاهش در این بازار آغاز شد و امروز شاهد ریزش حدود ۳۰۰۰ تومانی در صرافی ملی و بیش از ۲۰۰۰ تومانی در بازار آزاد بودیم.

در این رابطه کامران ندری در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه یکی از دلایل ریزش قیمت دلار در بازار امروز را پیش‌بینی تحولاتی که در نتیجه انتخابات آمریکا اتفاق خواهد افتاد عنوان کرد.

وی همچنین به نتیجه رسیدن تلاش‌های بانک مرکزی برای آزاد کردن منابع ارزی در عراق و سایر کشورها و همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را نیز از دیگر دلایل ریزش قیمت دلار در بازار امروز عنوان کرد.

به گفته این کارشناس یکی دیگر از مواردی که احتمالاً در کاهش نرخ دلار تاثیر داشته سیاست بانک مرکزی مبنی بر تزریق روزی ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی و افزایش ساعت کار این بازار بوده است.

ندری با بیان اینکه موارد یاد شده با شدت و ضعف می‌تواند در ریزش نرخ دلار موثر بوده باشد، درباره تاثیر برنده شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز تصریح کرد: احتمالاً برنده شدن بایدن در انتخابات آمریکا به صورت مقطعی در بازار ایران تأثیر روانی خواهد داشت و می‌تواند باعث کاهش بیشتر نرخ ارز شود و برعکس اگر ترامپ رای بیاورد احتمال دارد تاثیر روانی آن منجر به افزایش نرخ ارز شود.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه تاثیرات روانی را نباید دست کم گرفت، گفت: در صورتی که اقدامات عملی بعد از انتخابات آمریکا صورت گیرد این اثر روانی پایدار خواهد شد. در سال ۱۳۹۲ هم با انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور و قوت گرفتن احتمال مذاکره با آمریکا، نرخ ارز کاهش یافت، اما اقدامات عملی حدود یک تا دو سال بعد صورت گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا