اخبار ویژهبورس و بانک

مشکل بازار سرمایه خلاء اطلاعاتی است

مصطفی صفاری در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: در تمام دنیا وقتی شرکت ها وارد بازار سرمایه می‌شوند سهامداران عمده که درخواست پذیرش دارند یک بازارساز انتخاب می‌کنند که این سهم در بازار بی‌صاحب نباشد. بازارساز هم برنامه و قیمت خرید و فروش خود را اعلام می‌کند. بازارساز حجم بازار را می‌داند و می‌تواند برنامه خود را برای سه ماه یا شش ماه اعلام کند.

وی با بیان اینکه این موضوع در ایران رعایت نشده، تصریح کرد: بعد از بروز بحران در بازار آقای همتی از سهامداران عمده که رشد سود داشتند خواسته بازارسازی کنند. سهامداران عمده لزوم در افزایش قیمت سود نبودند، چراکه عموماً نوسان برای سهامداران عمده مهم نیست، بلکه بیش‌تر سهامداران حقیقی و جزء این نوسان را ایجاد می‌کنند.

به گفته این کارشناس به نظر می‌رسد بهتر است بر همه شرکت‌ها تکلیف شود بازارگردان داشته باشند تا اینکه که از سهامداران عمده بخواهیم بازارگردانی کنند. به عبارت دیگر مشکل ما الآن همین است و برخی سهامداران عمده اصلا در این بازار فعال نیستند.

صفاری با بیان اینکه مشکل بازار بورس در حال حاضر خلا اطلاعات است، تصریح کرد: مردم هیچ اطلاعاتی از روز شرکت‌ها ندارند و ای‌پی‌اس‌هایی که الآن در تابلوها دیده می‌شود مربوط به پارسال است و ما قیمت‌های امسال را با ای‌پی‌اس‌های پارسال مقایسه می‌کنیم.

این کارشناس با بیان اینکه رویکرد اقتصاد نگاه به گذشته یا نگاه به آینده است، گفت: در بورس رویکرد همیشه نگاه به آینده است، در حالی که ای‌پی‌اس‌هایی که الآن در تابلوها وجود دارد نگاه به گذشته است. به عبارت دیگر شرکتی با ای‌پی‌اس‌ پارسال برای امسال ارزیابی می‌شود که غلط است. بنابراین بورس باید پیش‌بینی سود را حداقل برای تابلوی اصلی الزام کند که هیئت مدیره‌ها سود سال جاری را پیش‌بینی کنند و به سرمایه‌گذاران بگویند تا مسئله سهام‌داران جزء حل شود.

وی افزود: در حال حاضر مشکل بیشتر عدم اطلاع از بازار است مشکل ماست نه سهامداران که بازار را در خلاء اطلاعات نگه داشتیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا