آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

وضعیت امروز حاصل ضعف حکمرانی دولت است

با خروج آمریکا از برجام، تشدید تحریم‌ ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی مشکلات اقتصادی زیادی گریبان کشور را گرفته، نرخ ارز رشد بی سابقه‌ای را تجربه کرده که همه بخش های زندگی شهروندان از کالاهای اساسی و سرمایه ای را تحت تاثیر قرار داده است، اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند وضعیت امروز فقط نتیجه تحریم ها نیست و ضعف تیم اقتصادی دولت را نیز عامل دیگری در ایجاد شرایط کنونی کشور می دانند.

در این رابطه مسعود صوفی مجید پور در گفت‌ و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: واقعیت این است که نمی توانیم اقتصاد را فقط در چارچوب اقتصاد محض و قوانین اقتصادی پیش ببریم؛ بخصوص در کشوری که فعالیت احزاب به درستی وجود ندارد و شاهد تحریم‌های شدید هستیم. به طور کلی می‌توان گفت با تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر بخشی از مشکلات کشور ناشی از تحریم ها است، اما بحثی جدی تر از تحریم‌ ها مطرح است و آن حکمرانی در قالب دولت ها است.

وی با بیان اینکه بخصوص در دوره هفت سال اخیر دولت در اداره امور حداقل در حوزه اقتصادی واقعا ناتوان بوده، تصریح کرد: مثال بارز این ناتوانی وضعیت بازار بورس است. بعد از مدت ها مردم به بازار بورس اقبال نشان دادند و صدها هزار نفر با دریافت کد بورسی به این بازار وارد شدند. در چنین شرایطی هر روز مجموعه دولت به ویژه وزیر اقتصاد رئیس بانک مرکزی و خود رئیس جمهور مردم را به شدت به ورود به این بازار تشویق کردند و از مردم خواستند تا با حضور در این بازار نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند و دلالی و بهره بردن از بازار دلار کنار گذاشته شود.

دولت برای نجات خود مردم را به سرمایه گذاری در بازار بورس تشویق کرد

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ناظران نهاد بورس دولتی هستند، تصریح کرد: در صورت بروز تخلف ناظران باید برخورد جدی با متخلفان می‌ کردند. این در حالی است که در زمان اوج رشد شاخص بورس که مسئول مردم را به حضور در این بازار تشویق می کردند، حقوقی ها به ویژه حقوقی های دولتی هر روز حجم زیادی در بازار عرضه می کردند و در این مدت افراد حقیقی هزاران میلیون تومان خرید کردند. اما طی چهار ماه گذشته که شاخص بورس افت کرد، حقوقی ها این کمک را به بازار نکردند و مسئولان کشور که تاکنون مردم را به حضور در بازار بورس تشویق می کردند، سکوت پیشه کردند. اما اگر دوباره بازار جان بگیرد حقوقی های دولتی شروع به عرضه می کنند. انگار دولت برای نجات خود در کوتاه مدت فقط این راه را پیدا کرده که با نوسان گیری که مربوط به دلالی است مشکل کسری بودجه خود را حل کند، بدون اینکه بلند مدت فکر کند.

صوفی همچنین با بیان اینکه عملکرد دولت در نهادهای دیگر اقتصادی هم مانند بازار بورس بوده، گفت: زمانی که شاخص بورس افت کرد صدها قانونی که در تناقض با یکدیگر بودند تغییر کردند که نشان میداد حکمرانی خوب نیست و اطلاعات حقوقی در دولت ناقص است.

وی با بیان اینکه عملکرد دولت در بخش صادرات و واردات و برگشت دلار نیز نشان دهنده ضعف در حکمرانی است، تصریح کرد: برای مثال الان چندین نرخ ارز از جمله نیما، صرافی و نرخ ارز آزاد وجود دارد و به نظر رسد رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیم گیری کند. از طرف دیگر در تمام دنیا صادر کننده حق دارد ارز خود را در بازار به بالاترین قیمت بفروشد، اما صادرکنندگان ما مجبور شدند در حالی که نرخ ارز آزاد ۳۰ هزار تومان است ارز خود را ۱۹ هزار تومان بفروشند که این مسئله باعث شده راه های مختلف گریز و فساد ایجاد شود. به طور کلی به نظر می رسد بانک‌مرکزی بشدت در اصلاح قوانین ناتوان است.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به اختلافاتی که بین قوه مجریه قضاییه و مقننه وجود دارد، اظهار کرد: شاید اگر تمام قوا به لحاظ فکری و سیاسی یک دست بودند بیشتر می‌توانستند بله یکدیگر کمک کند و در کارهای هم سنگ اندازی نکنند، اما این مسئله در دوره های مختلف وجود داشته و اگر قوه مجریه در دست اصلاح طلبان بوده قوه‌مقننه توسط اصولگرایان اداره شده و برعکس. اما به طور کلی می توان گفت تیم اقتصادی دولت دوازدهم بسیار ضعیف است، توانمند نیست و می توانست بسیار بهتر از این باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا