آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

انتخاب بایدن نقش چندانی در اقتصاد ایران ندارد

  1. بهمن آرمان در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر وضعیت اقتصاد ایران اغراق شده، تصریح کرد: تجربه نشان داده است سیاست های کلان آمریکا ارتباطی با روسای جمهور ندارد. ۴۱ سال از انقلاب گذشته و دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه هر دو سر کار بودند، اما این برداشت اشتباه در ایران وجود دارد که جمهوری خواهان عمدتا سیاست‌های جنگ‌طلبانه را دنبال می‌کند و دموکرات‌ها برعکس. با این حال واقعیت های تاریخی چیز دیگری می گوید، برای مثال جنگ بالکان در دوره یک رئیس‌جمهور دموکرات برای خروج این ناحیه از نفوذ شوروی و انتقال آن به متحدان جدید آمریکا بود.

وی همچنین با بیان اینکه رئیس جمهوران آمریکا نقش محوری در تعیین سیاست‌های کلی این کشور ندارند، اظهار کرد: بنابراین انتظاراتی که در ایران به وجود آمده مبنی بر اینکه در صورت بنده شدن بایدن تغییراتی ایجاد می‌شود و حتی روی بازارهای سهام و نرخ ارز تاثیر می گذارد غیر عقلانی است. پس از جنگ جهانی دوم آمریکا همواره از ابزار اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی برای ادامه تسلط بر اقتصاد جهان استفاده کرده است. برای مثال آمریکا در جنگ بالکان بدون در نظر گرفتن منطق نظامی برای نخستین بار از یک بمب افکن استفاده کرد که از آمریکا به مناطقی در یوگوسلاوی سابق اصابت کرد، در حالی که می‌توانست از پایگاه‌ های نظامی خود در اروپا استفاده کند، اما برای قدرت نمایی در برابر شوروی تصمیم دیگری اتخاذ کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد آمریکا یک چهارم اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد و، تصریح کرد: بنابراین صحبت‌هایی که در زمینه استفاده از سایر ارزها به جای دلار مطرح می شود امکان پذیر نیست. در حال حاضر قیمت نفت، طلا و فلزات گرانبها و حتی محصولات فولادی با دلار محاسبه می شود و چنین مباحثی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. اقتصاد ایران در بهترین شرایط ۳۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد که نمی‌تواند با اقتصاد آمریکایی که بیش از بیست و یک تریلیون دلار ارزش دارد مقابله کند.

بنابراین به گفته آرمان نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت چرا که بیش از ۷۰ درصد مشکلات اقتصاد ایران مربوط به سوء مدیریت، ساختار ضعیف، اعمال قدرت سیستم های امنیتی و اطلاعاتی برای گماردن افراد در مراکز تصمیم گیری و پست های مدیریتی و در نتیجه حضور افراد بی انگیزه، منفعل و ناتوان از نظر علمی و عملکردی در راس امور است، اما به رغم سخت‌گیری‌ نهادهای گزینشی بیشتر افرادی که در مراکز تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند آلوده به فساد می‌شوند.

وی افزود: بنابراین در کشوری که خودش را از نخبگان محروم و بخواهد در محدوده کوچکی اداره امور را در دست بگیرد نمی توان گفت که همه مشکلات ناشی از تحریم های خارجی است. برای مثال وزیر نفت به صنایع پایین دستی و ساخت پالایشگاه اعتقادی ندارد، اما به صادرات نفت خام افتخار می کند. یا به عنوان مثالی دیگر وزیر راه و شهرسازی هنوز نمی‌داند که مشکل بازار مسکن کمبود عرضه است و مالیات بر خانه‌های خالی مشکلی را حل نمی کند. نیاز بازار مسکن ساخت سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است اما در حال حاضر سالانه ۴۰۰ هزار واحد ساخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا