آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

تا میانه آبان شاهد نوسانات شدید اقتصادی خواهیم بود

فرزاد هاشمی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه پیش بینی کرد که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوسانات شدید اقتصادی در کشور تجربه شود. این نوسانات مانند تغییرات بیش از یک میلیونی قیمت سکه در یک روز منطقی نیست مگر آن که آن را به حوزه سیاست یا هیجانات مردم مرتبط بدانیم. به نظر می رسد بازار سرمایه هم تا نیمه آبان شاهد همین نوسانات شدید باشد و تحت تاثیر حرکت های بازارساز بورس و هیجانات مردان قرار گیرد و روند یکسانی نخواهد داشت. دلار هم تحت تأثیر بازارساز، یعنی بانک مرکزی قرار می‌گیرد و نوسانات خود را در حوزه بازارسازی دارد، یعنی این نوسانات به شکل طبیعی اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه پیش بینی ها در حوزه اقتصاد جوابگو نیست، تصریح کرد: چرا که اقتصاد تحت تاثیر سیاست‌های دولتی و حاکمیتی قرار گرفته و به نظر می رسد مسئولان فعلاً حوزه اقتصاد را رها کردند تا با توجه به شرایط جدید دولت آمریکا و مدل مذاکرات تصمیم گیری کنند. بنابراین به طور کلی با توجه به اینکه اقتصاد ایران سیاسی است، هیچ تحلیل بنیادین و تکنیکالی پاسخگوی ریزش یا صعود در بازارهای مختلف نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران تابعی از سیاست‌های بین المللی است، تصریح کرد: اتفاقات رخ داده در حوزه سیاست خارجی در سال‌های مختلف بلافاصله در حوزه اقتصاد تاثیر گذاشته است که این یعنی ایران یک اقتصاد سیاسی دارد. البته این به این مفهوم نیست که تحلیل های تکنیکال و بنیادی به طور کلی در اقتصاد ایران پاسخگو نیست، اما در زمان بحران های سیاسی مثل برجام یا جنگ تحملی چون نتوانستیم موفقیت مطلق در حوزه دیپلماسی کسب کنیم  اقتصاد تحت تاثیر قرار می گیرد.

هاشمی با اشاره به بزرگ شدن اقتصاد نسبت به دهه ۶۰ پیچیده شدن سیاستگذاری ها و وجود ۵۵ تا ۶۰ میلیون کد بورسی در کشور، تصریح کرد: سیاست‌گذاری و دیپلماسی خارجی در دنیا شفافیت بیشتری پیدا کرده  در عین حال اقتصاد در دنیا پیچیده تر شده است. برای مثال  پیوستن به ای اف تی اف یک موضوع اقتصادی بود که تبدیل به موضوع سیاسی شده بود و بیشتر از بخش های اقتصادی، وزارت امور خارجه درباره آن اظهار نظر می‌کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیروی کار ارزان و پول ارزان  که باعث جذب سرمایه گذاری خارجی می شود اقتصاد ایران پتانسیل رشد مشابه کشورهای شرق آسیا را دارد، تصریح کرد: اما نکته مهم این است که در حال حاضر مردم تا حد زیادی دست سیاستگذاران اقتصادی را خوانده‌ اند برای مثال این که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در هر دوره ای در رسانه‌های عمومی حاضر شوند و اعلام کنند که قیمت ها کاهش خواهد یافت و رشد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند نشان می دهد کاری از دست آنها بر نمی آید و سعی می کنند از نیروی کلام استفاده کنند. به عبارت دیگر به جای اینکه بازارساز بازارسازی کند و در کنترل بازار یک قدم جلوتر از مردم عادی حرکت کند، مردم بازار ساز را کنترل میکنند. از طرف دیگر قوانین و مقررات هم طوری تدوین شده که امکان دور زدن آنها وجود دارد. برای مثال بانک مرکزی معاملات بالای ۲۰۰ میلیون تومان را محدود کرده اما یک فرد می‌تواند با چند کارت بانکی مختلف در یک روز بیش از این مقدار معامله کند.

البته به گفته او به طور کلی دولت نتیجه کار است و سیاست از حاکمیت شروع می‌شود و می‌توان گفت که در تورم همه بخش های حاکمیت دخالت دارند. در این میان خود این دولت در اقتصاد حباب ساز است، به طور مثال طی سه سال‌ اخیر بورس ایران رشد داشته اما تولید ناخالص ملی منفی بوده که به معنی ایجاد حباب است و نمی‌توان گفت که دولت از این نوسانات بازار بورس انتفاع حاصل نمی کند، چرا که به هر حال باید کسری بودجه خود را تامین کند.

بنابراین این کارشناس اقتصادی معتقد است برای بهبود شرایط یا باید تحریم‌های نفتی کمتر شود و یا بتوانیم بدون نفت اقتصادمان را اداره کنیم.

پیش تر هم حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گویی با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه تحت عنوان “بازار سرمایه به کدام سو می رود؟” گفته بود که بازار سرمایه در شش ماه گذشته رشد قابل توجه و غیرمعمولی داشت که باید اصلاح می خورد، اما با توجه به اینکه اصلی ترین عامل رشد بازار سرمایه افزایش نرخ دلار بود که برای مدتی متوقف شده بود و حالا دوباره شروع شده و هنوز در بازار سرمایه اثر نگذاشته، انتظار می رود دوباره روند رو به رشد در بازار سرمایه شروع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا