اقتصاد کلانانتخاب سردبیر

رشد بورس چگونه منجر به افزایش قیمت در بازارهای دیگر شد؟

در روزهای گذشته قیمت دلار و یورو همچنان افزایشی بوده و بازار خودرو نیز شاهد نوسان قیمتی است.

کامران ندری در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه  در توضیح دلایل افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: مشکلات مربوط به عرضه ارز به دلیل برنگشتن ارز صادراتی که بانک مرکزی هم چندین بار به آن اشاره کرده یکی از دلایل افزایش نرخ ارز است. برنگشتن ارز صادراتی خود به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف است.

وی کاهش صادرات غیرنفتی در پی شیوع ویروس کرونا را دلیل دیگر افزایش نرخ ارز عنوان کرد و گفت: این مشکلاتی است که در سمت عرضه با آنها مواجه هستیم.

به گفته این کارشناس در سمت تقاضا ثروت قابل ملاحظه‌ای در بورس به وجود آمده، اما مردم تا ابد این ثروت را در سهام نگهداری نمی‌کنند. احتمالاً خیلی‌ها تصور می‌کنند قیمت سهام به بالاترین حد رسیده و به دنبال دارایی‌های دیگری می‌روند که فکر می‌کنند هنوز قیمت آنها به اندازه سهام رشد نکرده است.

وی افزود: وضعیت ایجاد شده در بازار بورس دیر یا زود باعث می‌شد مردم به سمت دارایی‌های دیگر حرکت کنند. بنابراین بخشی از تقاضای زیاد در بازارهای دیگر از جمله ارز، خودرو، زمین و مسکن ممکن است به خاطر رشد بسیار بالای قیمت سهام در ماه‌های ابتدایی سال باشد.

ندری با بیان اینکه تحولات سیاسی هم می‌تواند در بازار ارز موثر باشد، تصریح کرد: تحولات سیاسی و انتظارات تورمی بیشتر روی تقاضا برای ارز و سایر دارایی‌ها که قیمت آنها در حال افزایش است تاثیر می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا