آخرین تحلیلانتخاب سردبیرنوآوری

راز خفاش‌ها در نحوه انتقال ویروس فاش شد

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد  و توسعه؛ خفاش‌ها به طور فزاینده‎ای به عنوان مخزن بالقوه بسیاری از ویروس‌ها در نظر گرفته می‌شوند و از طریق فرایندی به نام سرریزی(spillovers) در حیوانات و انسان‌ها، می‌توانند باعث بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات شوند. با این حال، دانشمندان درک محدودی از عوامل موثر در دفع ویروس از خفاش‌ها دارند.

به گفته محققان “موسسه جانورشناسی کونمینگ”(Kunming Institute of Zoology) چین که تحت نظر آکادمی علوم چین و دانشگاه پزشکی ارتش چین فعالیت می‌کنند، خفاش‌ها مجموعه‌ای منحصر به فرد از پاسخ‌های ایمنی ضد ویروسی دارند که انتشار ویروس را کنترل می‌کنند و در عین حال پاسخ‌های التهابی خود را نیز محدود می‌کنند.

محققان در یافته‌های بسیاری حدس زده‌اند که خفاش‌ها دارای نواحی ایمنی خاص در بدنشان هستند که طی آن این پستانداران پرنده می‌توانند ورود و ماندن آنتی‌ژن‌های خارجی را بدون ایجاد پاسخ ایمنی التهابی تحمل کنند. حفره‌های دهانی به عنوان کانال ورود و ماندن ویروس و یک ناحیه ایمنی خاص در خفاش‌ها در نظر گرفته می‌شوند.

در این مطالعه محققان از شناسایی یک پروتئین سرکوب کننده سیستم ایمنی به نام” MTX “خبر دادند. به گفته محققان “MTX” احتمالا یک محیط خاص از نظر ایمنی ایجاد می‌کند و با مقابله کردن با پاسخ ایمنی میزبان، باعث ایجاد تحمل ایمنی میزبان در برابر ویروس‌ها در حفره دهانی خفاش‌ها می‌شود.

محققان با بررسی بیشتر دریافتند که تزریق  MTX به موش‌ها، روند عفونت ویروس آنفلوانزای H۱N۱ را تسهیل کرده و به افزایش تهاجمی شدن ویروس و آسیب بافتی منجر می‌شود.

محققان گفتند که MTX به شدت در غدد بزاقی خفاش متمرکز است. به گفته محققان MTX ممکن است یک گزینه مناسب برای تولید داروهای ضد التهابی باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله “PNAS” منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا