آخرین تحلیلنوآوری

استفاده از فناوری نانوذرات مانع از فرسودگی زودهنگام ساختمان‌ها

به گفته مدیرعامل شرکت شریف نانو پارس، ۹۰ درصد تخریب سازه‌های ساختمانی و صنعتی به دلیل جذب رطوبت از فلزات و بتون‌های کار شده در ساختمان‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی رشد و توسعه، «ابوالقاسم دولتی، مدیرعامل شرکت شریف نانو پارس» اعلام کرد: تخریب سازه‌های ساختمانی و صنعتی به دلیل زنگ‌زدگی و جذب رطوبت است و این به دلیل نبود استانداردهای لازم در ساخت و ساز و فعالیت صنایع اتفاق می‌افتد. به گفته او، ۹۰ درصد تخریب‌ها به دلیل جذب رطوبت از بتن‌های ساختمانی و زنگ‌زدگی فلزات در صنایع ایجاد می‌شود.

ابوالقاسم دولتی گفت: فعالیت شرکت شریف نانو پارس در حوزه پوشش‌های مقاوم به خوردگی و بررسی حفاظت از خوردگی است. در این تخصص ابتدا انواع خوردگی سازه‌ها و همچنین رفتار آنها شناسایی و بررسی می‌شود. این فعالیت به مهندسی الکتروشیمی مرتبط است و از فرمول نانوذرات برای این امر استفاده می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه شریف در توضیح بیشتر فعالیت‌های شرکت گفت: استفاده از رنگ ضد آب در نمای ساختمان‌هایی که از سیمان استفاده می‌کنند ۲۵ تا ۳۰ درصد از جذب رطوبت در بتن کار شده در ساختمان می‌کاهد و همین امر عمر ساختمان‌ها را افزایش می‌دهد. در کشورهای توسعه‌یافته همه سازه‌های کار شده در ساختمان بوطر ۱۰۰ درصد ضد آب و رطوبت هستند به همین دلیل عمر ساختمان‌ها ۱۰۰ ساله است اما در ایران این میزان کمتر است و چنانچه از این شیوه در ساختمان‌سازی‌ها استفاده شود عمر ساختمان‌ها ۵۰ سال خواهد بود که عدد قابل توجهی است.

دولتی همچنین استفاده از رنگ‌های ضد آب را در لوله‌ها ضروری دانست و گفت: رعایت چنین استانداردهایی چه در کارهای کوچک و چه در پروژه‌های بزرگ حائز اهمیت است. به عنوان مثال، حادثه چرنوبیل هم از این قاعده مستثنی نیست.

او استفاده از این ایده را در صنایع، به‌ویژه صنعت نفت و پتروشیمی مهم دانست و افزود: استفاده از لوله‌ها و قطعات عایق شده از رنگ ضد رطوبت و خوردگی می‌تواند عمر فعالیت صنایع را افزایش دهد اما متاسفانه صنایع این موضوع را رعایت نمی‌کنند. در نتیجه در صنایعی مانند خودروسازی عمر مفید خودرو کمتر از حد انتظار خواهد بود به‌خصوص در شهرهای جنوبی و شمالی کشور که رطوبت و گرمای زیادی دارد عمر مفید خودرو ۵ سال خواهد بود.

شرکت شریف نانو پارس با دو نام تجاری کرنل و اسنوپ در حوزه تولید مواد شوینده محصولات خود را عرضه می‌کند. به گفته دولتی، شوینده‌ها باید براساس استانداردهای بین‌المللی و سازگاری با محیط زیست تولید شود و قابلیت تجدیدپذیری در ۳ سال یا چند ماه را داشته باشد. همچنین فرمول شوینده‌ها براساس شرایط اقلیمی و همچنین مصارف مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، شوینده‌های اروپایی عمدتاً ضد آب و ضد رطوبت هستند. شوینده‌های تولیدی شریف نانو پارس با نام تجاری اسنوپ ضد خاک هستند و مانع از نشستن گردو‌خاک بر سطح می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد دانشگاه شریف ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰ میلیون شوینده در ایران تولید شده که فاقد استانداردهای لازم هستند. او با اعلام این مطلب از تولید عمده شوینده‌های اسنوپ برای ورود به بازار سوپر‌مارکت‌ها در چند ماه آینده خبر داد.

دولتی همچنین تحریم‌ها را مانع از صادرات محصولات شرکت شریف نانو پارس دانست و افزود: درصد تاثیر تحریم‌ها در این امر کمتر از موانع داخلی است چراکه موانع تولید در ایران عوامل داخلی است، نه بین‌المللی و این موانع هم قرار نیست برطرف شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا