آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

۳ توصیه برای دولت جدید

سعید عیسی زاده در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه دولت جدید باید مسیر اشتباهی که به ویژه در دولت دوم آقای روحانی طی شده را برگردد، اظهار کرد: دولت حاضر بودجه و سیاست مالی را اسیر سیاست پولی و بانک مرکزی را فدای اهداف کوتاه مدت خود کرده است. اما اگر من جای دولت جدید باشم به هیچ عنوان خود را درگیر افزایش بودجه نمی کنم و هر جا دخل به خرج نرسد اعلام می کنم. اما این که به واسطه دلارهای بلوکه شده که تکلیف آنها مشخص نیست، به بانک مرکزی دستور می‌دهند معادل ریالی آن‌ها را به بازار بریزند، کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه دولت باید جوابگوس تورم و حفظ قدرت خرید مردم باشد، تصریح کرد: بنابراین مهم‌ترین کار دولت این است که جلوی رشد بودجه و بدهکار کردن دولت را بگیرد. البته کلیت نظام باید بهای آن را بپذیرد چراکه در این صورت عده‌ای بی پول می شوند و اینکه این ادعا که چقدر مولد هستند جای بحث دارد.

به گفته این کارشناس اقتصادی مسئله دومی که در آن راه اشتباه طی شده و باید برگردیم مربوط به بحث اشتغال و بیکاری است. در حال حاضر سالانه یک میلیون دانشجوی فارغ التحصیل می شود و باید جوابگوی نیازهای این گروه متوقع که برای آن ها سرمایه گذاری شده باشیم. بنابراین باید برای ایجاد اشتغال سرمایه‌گذار شود و تا جایی که امکانات مالی در داخل جوابگو است، دولت تامین مالی کند و در غیر این صورت مانند سایر دنیا باید از سرمایه گذاری خارجی استفاده شود.

عیسی زاده بابیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی تکنولوژی و شیوه‌های نوین تولید را به دنبال دارد، گفت: تحصیل کرده های جدید تشنه شیوه‌های تولید جدید هستند که در داخل توان آن نیست‌. بنابراین جنس اشتغال باید متفاوت از گذشته باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال است، بهترین موقعیت برای استفاده از این نیروی کار است. اما همه فارغ‌التحصیلان به دنبال مهاجرت هستند که باید با فراهم کردن فرصت برای آنها این روند تغییر کند.

به گفته وی در صورت استفاده نشدن از این موقعیت انواع اشتغال غیرمولد در اقتصاد غیررسمی و انواع مشاغلی که حمایت‌های بیمه‌ای ندارند و امکان دریافت مالیات از آنها نیست ایجاد می شود.

وی افزود: موفقیت دولت در گرو تنش‌زدایی با دنیاست. در صورت روی کار آمدن هر کدام از طیف اصلاح طلب یا اصولگرا، نیازمند توسعه سیاسی با جهان هستیم. این کشورها نمی تواند ایران را استثمار کنند چرا که به حد کافی کشور قوی است و در صورت ارتباط با دنیا فقط منافع ایران را تقویت می‌ کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا