آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلانبورس و بانک

بازار سرمایه در ابهام آینده نرخ ارز

احمد اشتیاقی در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان این که ضعیف شدن تقاضا یکی از دلایل تداوم ریزش در بازار سرمایه است، اظهار کرد: در حال حاضر اگر بخشی از منابع فعالان بازار نقد باشد به دلیل بحث مذاکرات مربوط به برجام و در پی آن نرخ زیر ۲۰ هزار تومانی که از سوی مقامات دولتی برای دلار پیش بینی می شود، کمتر اقدام به خرید سهام می‌کنند. چرا که در صورت کاهش نرخ ارز، سود شرکت ها نیز با کاهش مواجه می شود.

وی با بیان اینکه در صورت به توافق رسیدن ایران با کشورهای اروپایی علی‌رغم گشایش هایی در مبادلات پولی و تجارت خارجی، وزن کاهش دلار برای بازار سرمایه بیشتر است، تصریح کرد: بنابراین فعالان بازار منابع نقد خود را نگه می دارند تا وضعیت دلار مشخص شود و به عبارتی ابهام نرخ دلار تبدیل به ابهامی اساسی برای فعالان بازار سرمایه شده است. یکی از دلایل ریزش های اخیر بازار و اصلاح شاخص در مدت اخیر علیرغم خبرهای مثبت از برجام و رشد قیمت کالاها همین موضوع بوده است، چرا که وزن نرخ دلار از موارد دیگر بیشتر است.

از طرف دیگر به گفته این کارشناس بازار سرمایه تقاضا می‌تواند شیب بازار را نزولی کند. قیمت‌ها تلاقی عرضه و تقاضا است. برخی از افرادی که سال گذشته وارد بازار بورس شدند با نگاه سهامداری و حضور در مجامع آشنا نیستند و بر اساس روند قیمت تصمیم‌ می‌گیرند.

لزوم ورود پول هوشمند به بازار سرمایه

اشتیاقی با بیان اینکه شواهد حاکی از ضعف تحلیل در بین فروشندگان سهام است، تصریح کرد: از طرف دیگر فعالان بازار پول زیادی برای این که در نقش تقاضا وارد بازار شوند، ندارند. در این مقطع باید یک پول هوشمند از سوی نهادهای مرتبط با بازار سرمایه در نقش تقاضا به بازار ورود کند تا بازار از این حالت خارج شود‌. در کشورهای دیگر هم وقتی بازار ریزشی می‌شود و زیر ارزش ذاتی خود قرار می گیرند، پولی به صورت هوشمند وارد و از ریزش بیشتر  بازار جلوگیری می‌کند.

این در حالی است که به گفته وی در حال حاضر صندوق تثبیت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی طلبکار است. باید یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت داده شود که هنوز پرداخت نشده است. از طرف دیگر بانک‌ها اجازه ندارند به هلدینگ‌ها و شرکت سرمایه گذاری تسهیلات پرداخت کنند. بانک مرکزی نیز می‌تواند به بازار منابع تزریق کند و بازارها را در حالت تعادل قرار دهد، اما تاکنون کمک خاصی به بازار سرمایه نکرده است. نرخ سود سپرده بانکی نیز کاهشی نیست و با توجه به همه موارد یادشده بازار علارغم اتفاقات خوب روند منفی دارد.

اشتیاقی افزود: اگر پولی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار شود و به طور مثال به بازگرداندن تسهیلات ارائه شود، حتی اگر بانک مرکزی به صورت کوتاه‌مدت بتواند پول به بازار سهام قرض دهد این شرایط سپری خواهد شد و بازار مجدداً سیر صعودی خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا