آخرین تحلیلانتخاب سردبیرصنعت معدن تجارت

شرایط‌ لازم برای بازگشت خودروسازان بین‌المللی

بابک صدرایی در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه، اظهار کرد: خروج شرکت‌های خارجی مثل رنو از قرارداد قبلی در زمان تحریم‌ها نشان می‌دهد قرارداد محکم نبوده است. از طرف دیگر ایران به لحاظ سیاسی تحت تاثیر متغیرهای متفاوت مثل تحریگ‌ها است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بازار خود در ایران رقابتی و از انحصار خارج نشود شکوفا نخواهد شد، تصریح کرد: مسئله ورود یا خروج رنو از ایران‌نیست، مسئله این است که به هر حال تا زمانی که بازار انحصاری باشد، خودروسازان خارجی هم که به بازار وارد می‌شوند، انحصاری به بازار ایران نگاه می‌کنند. زمانی می توانیم از خودروسازان بین المللی امتیاز بگیریم که بازار رقابتی ایجاد کنیم.

صدرایی با بیان اینکه با رقابتی شدن بازار خودروسازان خارجی، بهترین کالای خود را وارد بازار عرضه می‌ کنند، تصریح کرد: با افزایش قدرت و توسعه اقتصادی و بزرگ شدن بازار مصرف خودروسازان به راحتی بازار را ترک نمی کنند. برای مثال در حال حاضر هر شرکت خودروسازی از کشور چین خارج شود ورشکست می‌شود.

بازار رقابتی نباشد، خارجی‌ها خودروی بنجل می‌دهند!

وی افزود: در حال حاضر اگر شرایط مساعد شود سالانه دو تا ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو در ایران مصرف می شود. بنابراین بازار جذابی است که باید در آن رقابت ایجاد کرد تا خودروسازان خارجی به دلیل انحصاری بودن و بسته بودن واردات، خودروهای بنجل، بی کیفیت، قدیمی و از رده خارج خود را در بازار عرضه نکند. البته این شرایط از سوی خودروسازان داخلی به شرکت‌ های خارجی القا می‌ شود. خودروساز خارجی هنگام ورود به کشور باید بداند که وارد بازاری رقابتی شده است و برای باقی ماندن در این بازار رقابتی باید سرویس بدهد.

اما به گفته صدرایی در بازار انحصاری چنین وضعیتی محقق نمی‌ شود و به محض تحریم شدن شرکت های خارجی از کشور خارج می شود. اما زمانی که شرکت‌های خارجی ببینند ایران یک بازار با مصرف داخلی بالا و توان صادراتی به کشورهای اطراف دارد، در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین باید در ایران ثبات سیاسی، ارتباطات اقتصادی و تغییر مدیریت از وضعیت دستوری و رابطه ای ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در ساختار فعلی مدیریت صنعت خودرو، خودتحریمی وجود دارد، تصریح کرد: در این شرایط شرکت های خارجی نمی توانند با خودروسازان داخلی همکاری کنند و نتیجه آن این است که در نهایت از مونتاژ کاری سی کی دی فراتر نمی‌رویم.

در مجموع این کارشناس حوزه خودرو معتقد است تا زمانی که مدیریت کلان و استراتژیک در صنعت خودرو نباشد، آمدن و رفتن خودروسازان خارجی تاثیری بر وضعیت صنعت خودرو نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا