آخرین تحلیلاقتصاد کلانانتخاب سردبیر

در کوتاه مدت راه‌حلی برای مشکل تورم وجود ندارد

مسعود صوفی مجید پور، در گفت و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه اظهار کرد: تورم در سال جاری قطعاً بیشتر خواهد شد چرا که حجم نقدینگی بیش از تصور است و براساس آمارهایی که جدیدا بانک مرکزی اعلام کرده حتی بیشتر از سال قبل است. علت اصلی افزایش نقدینگی نیز کسری بودجه است. طبق اعلام بانک مرکزی به اندازه بدهی بلوکه شده ایران در کره عراق و غیره پول چاپ شده است. اما اصلا مشخص نیست این پول چه زمانی به کشور برگردد که این خود یکی از عوامل اصلی تورم است.

از طرف دیگر به گفته وی دولت برای جبران کسری بودجه هزاران میلیارد تومان اوراق بدهی صادر و شرکت‌ها و بانک‌ها را موظف به این کار کرد، به طوری که شرکت‌ها مجبور بودند از طریق بورس اوراق بدهی کل دولت در بهمن تا اواخر اسفند حتی روزانه هزار تا شش هزار میلیارد تومان صادر کرده بود را بخرند. اوراقی که سال بعد باید با بهره بازپرداخت شود و خود حجم نقدینگی را چند برابر می‌کند. پس حتی اگر تحریم هم برداشته شود تورم خواهیم داشت و به راحتی در آینده نزدیک قابل کنترل نیست.

صوفی همچنین با بیان اینکه دولت مجبور به افزایش نرخ بهره است، تصریح کرد: با بالا رفتن نرخ بهره تورم بیشتر می‌شود. اگر هم نرخ بهره بالا نرود سپرده‌ها از بانک‌ها بیرون کشیده می‌شود. مجموعه این عوامل زنجیره‌ای درست کرده که هر کدام حل شود جایگزین دیگری دارد و تورم تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکع در اسفند ماه نرخ تورم نزدیک بع ۴۰ درصد بود که بالاترین نرخ بعد از دوران سال‌ها ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ در دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی است، تصریح کرد: از طرف دیگر دولت اعتماد مردم را از بورس گرفت. این در حالی است که مردم می‌توانستند پولی که به بورس وارد کرده بودند نگه دارند. اما حالادوباره این پول‌ها تبدیل به سپرده‌های بانکی شده، چراکه در بازارهای موازی مثل طلا و دلار و مسکن رکود حاکم است. حالا این سپرده‌ها فریز شده و بانک‌ها باید سالانه ۱۸ درصد سود به آن‌ها پرداخت کنند. بانک‌ها خود در آستانه ورشکستگی هستند و دولت مجبور است به آن‌ها وام دهد که دوباره وضعیت را بدتر می‌کند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه راه حلی برای حل مشکل تورم در کوتاه مدت وجود ندارد، تصریح کرد: وزارت اقتصاد با فروش بیش از حد سهام دولتی در بورس بی اعتمادی شدید ایجاد کرده و بانک مرکزی با فروش اوراق بدهی و کسری بودجه وحشتناکی در سازمان برنامه و بودجه ایجاد کرده است. مجموع تیم اقتصادی دولت کاری کرده که در دوره کوتاه مدت، حداقل یک ساله چشم انداز امیدبخشی برای کاهش نرخ تورم وجود ندارد و احتمالا تورم در حدود همین ۴۰ درصد باقی خواهد ماند. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، ساختار اقتصادی و سیاسی به سمتی حرکت کرده که فساد وحشتناک به ویژه در نظام مالی بانک‌ها وجود دارد که مزید بر تورم و مشکلات اقتصادی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا