آخرین تحلیلاخبار ویژهاقتصاد کلان

آیا ریال هنوز شانسی در برابر دلار دارد؟

میثم رادپور در گفت‌ و گو با پایگاه تحلیلی خبری رشد و توسعه با بیان اینکه تاکنون نرخ ارز بر اساس نظریات اقتصادی و با بررسی برابری قدرت خرید، نرخ بهره و تفاوت حجم نقدینگی در کشورها محاسبه می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر محاسبه نرخ ارز پیچیده تر از گذشته شده است. ایران یک کشور تورمی است و اختلاف تورم ما با کشورهای دیگر مثل آمریکا باعث می شود به اندازه این اختلاف عموماً ارزش ریال تضعیف شود.

وی افزود: کلیات اقتصاد ایران که تورمی است و همچنین تاثیر تحریم‌ها و منابع بلوکه شده ایران، همه بر تضعیف ارزش پول ملی تاثیرگذار است. بنابراین اگر توافقی صورت گیرد به طوریکه فروش نفت به روزانه دو میلیون بشکه برسد و منابع بلوکه شده ایران هم آزاد شود احتمالا در میان و کوتاه مدت قیمت ارز کاهش می‌یابد.

اما به گفته این کارشناس اقتصادی یک موضوع دیگر هم که جدیدا اتفاق افتاده می تواند آینده نرخ ارز تاثیرگذار باشد. در حال حاضر نظام پولی آمریکا بسیار آسیب پذیر شده که در حجم های بزرگ و رشد جدی پایه پولی قابل مشاهده است. اگر با همان متری که قیمت نظری ارز را محاسبه می کنیم، اقتصاد آمریکا را بررسی کنیم، می بینیم حجم زیاد چاپ پول بی سابقه است.

رادپور در ادامه با بیان اینکه شانس کاهش نرخ ارز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: نقدینگی آمریکا سال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد کرد که تقریباً مشابه چیزی است که در ایران شاهد آن هستیم، اما در ایالات متحده مانند ایران شاهد تورم نبودیم. با ابن حساب به نظر می‌رسد اقتصاد آمریکا به شدت در معرض تورم قرار گرفته و احتمال می‌رود در آمریکا و سایر کشورهای توسعه یافته شاهد تورم های قابل ملاحظه باشیم. این شرایط باعث می‌شود موازنه نرخ برابری دلار به ریال به نفع ریال تغییر کند.

بنابراین به گفته این کارشناس اقتصادی با توجه به اینکه همیشه به دلیل تورم بالای ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته، حالا که پتانسیل تورم در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، باعث می‌شود ریال با سرعت کمتری ارزش خود در مقابل دلار و یورو از دست یا حتی تقویت هم شود. اما تا کنون به این موضوع که اقتصاد کشورهای پیشرفته دچار تورم شود توجه نمی شد، چراکه حجم پول اضافه شده در این کشورها قابل ملاحظه نبود. این موضوع در بلند مدت می‌تواند به بهبود ارزش پول ملی کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا